Load balancing bij laadstations verwijst naar de verdeling van elektrische belasting over meerdere laadstations of tussen één laadpunt en huishoudelijk verbruik. Het doel is om de beschikbare elektriciteit gelijkmatig te verdelen over aangesloten voertuigen of woningen, zodat de totale belasting de capaciteit van het elektriciteitsnet niet overschrijdt. Verschillende benaderingen voor het verdelen van de belasting kunnen worden toegepast op laadstations, afhankelijk van het type laadinfrastructuur en netwerkvereisten. Hier volgen enkele veelgebruikte methoden:
- Statisch verdelen van de belasting: Bij statische load balancing wordt de belasting vooraf bepaald en verdeeld over de laadstations op basis van vooraf gedefinieerde regels of instellingen. Als er bijvoorbeeld vier laadstations zijn en de beschikbare stroomcapaciteit is 40 ampère, dan kan elk laadstation worden ingesteld op maximaal 10 ampère.
- Dynamische belastingsverdeling: Dynamische load balancing past de verdeling van de belasting aan op basis van real-time vraag en beschikbaarheid van stroom. Dit kan worden bereikt door het gebruik van slimme laadbeheersystemen die communiceren met de laadstations en het elektriciteitsnet. Het systeem kan de beschikbare stroomcapaciteit controleren en de belasting automatisch aanpassen om de capaciteit van het elektriciteitsnet te behouden.
- Prioriteitstoewijzing: Prioriteitstoewijzing geeft bepaalde oplaadpunten prioritaire toegang tot de beschikbare stroom. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om prioriteit te geven aan oplaadpunten voor elektrische voertuigen met een laag accuniveau of voertuigen van specifieke gebruikers, zoals hulpdiensten of bedrijfswagenparken.
Load balancing is essentieel om de elektrische belasting van laadstations te beheren en te optimaliseren, de betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet te garanderen en overbelasting te voorkomen. Het zorgt ook voor een eerlijke verdeling van de beschikbare stroom over alle aangesloten voertuigen.