Mag een oplaadkabel over het trottoir lopen?

Mag een oplaadkabel over het trottoir lopen?

Het is een direct gevolg van de groei van elektrische en plug-in hybride voertuigen en de beperkte openbare oplaadmogelijkheden voor de deur. Thuis opladen is niet altijd eenvoudig, vooral als je geen eigen parkeerplaats of garage hebt. In Brussel bijvoorbeeld heeft slechts 12% van de mensen een eigen parkeerplaats of garage. Gewoon je kabel uit het raam en over de stoep laten lopen lijkt dan de beste optie.

Maar is het toegestaan?

Stroohm, als specialist in elektrische voertuigen en laadoplossingen, heeft onderzocht of laadkabels momenteel over de stoep mogen. We legden deze vraag voor aan de diensten Mobiliteit en Politie van Aalst, Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven en Mechelen en kwamen tot de volgende conclusies. Het antwoord van de meeste steden is dat het plaatsen van kabels op openbaar terrein verboden is. Wanneer gevraagd wordt naar het wettelijk kader voor dit verbod, is de eerste referentie de verkeerscode, meer bepaald artikel 7.2 en 7.3 (Meer bepaald artikel 7.2 en 7.3 van de Belgische Wegcode – https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/104-art7):“7.2. Weggebruikers moeten zich op de openbare weg zodanig gedragen dat zij geen hinder of gevaar veroorzaken voor andere weggebruikers,…”. “7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen,…”. MAAR wat als je een veilige kabelgoot gebruikt voor je snoer over de stoep? In dat geval veroorzaak je toch geen overlast of gevaar? Voor het wassen van een auto heb je ook een tuinslang nodig en een verlengsnoer voor je stofzuiger over het trottoir. Mag dat ook niet, zelfs niet met de nodige voorzorgsmaatregelen?

Politievoorschriften?

Naast de algemene federale wegcode heeft elke gemeente ook een politiereglement. Deze reglementen beschrijven bijvoorbeeld of je je gazon op zondag mag maaien, maar ze stellen ook dat elk privégebruik van de openbare ruimte verboden is. De interpretatie hangt echter af van de exacte beschrijving, die per gemeente verschilt:

Aalst:

“1e afdeling: Draden, apparaten en andere aansluitingen, Artikel 132: Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de burgemeester is het verboden draden, apparaten of andere aansluitingen aan te brengen op de openbare weg afkomstig van particulier initiatief.” => Heel duidelijk geformuleerd dat het niet mag, tenzij gevraagd en toegestaan.

Antwerpen:

“Art. 58. §1. Behoudens toelating van de bevoegde overheid en onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake stedenbouw, is het privatief gebruik van de openbare ruimte boven, ter hoogte van, of onder de grond verboden, onder meer door elk vastgemaakt, bevestigd, opgehangen, neergelegd of achtergelaten voorwerp,…” => Niet toegestaan, tenzij gevraagd en toegestaan.

Brussel:

“Art. 58. §1. Behoudens toelating van de bevoegde overheid en onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake stedenbouw, is het privatief gebruik van de openbare ruimte boven, ter hoogte van, of onder de grond verboden, onder meer door elk vastgemaakt, bevestigd, opgehangen, neergelegd of achtergelaten voorwerp,…” => Niet toegestaan, tenzij gevraagd en toegestaan.

Gent:

“Artikel 3 3.1. Voorwerpen en inrichtingen die zonder toestemming op of over de openbare weg worden geplaatst, moeten op bevel van de politie of van de bevoegde ambtenaar onmiddellijk worden verwijderd. Indien aan het bevel geen gevolg wordt gegeven, worden zij voor rekening en risico van de eigenaars en/of gebruikers verwijderd.” => Niet toegestaan, tenzij gevraagd en toegestaan.

Hasselt:

Het artikel over privégebruik van openbare ruimte is (terecht) beperkt tot “bouwplaatsen en werken”, “terrassen” en “omheiningen, reclameborden en etalages”. Er wordt dus niet specifiek vermeld dat het verboden is. => Wat niet verboden is, is toegestaan.

Leuven:

“Artikel 355 De trottoirs, de zijbermen en de goten moeten steeds proper gehouden worden en de vrije doorgang moet verzekerd zijn,…” “Artikel 358 Het particulier gebruik van de openbare weg is verboden, tenzij het college van burgemeester en schepenen hiervoor vooraf een vergunning aflevert,…” => Niet toegestaan, tenzij aangevraagd en toegestaan. Mechelen: “Artikel 111. Privégebruik van de openbare ruimte is het gebruik van de openbare ruimte, met inbegrip van het gelijkvloers, het gedeelte daarboven of daaronder, uitsluitend voor privédoeleinden, waardoor het bezette gedeelte van de weg aan zijn openbare en normale bestemming wordt onttrokken.” => Onduidelijk, want de normale bestemming wordt gehandhaafd met een kabelgoot.

Conclusie

Gemeenten hebben het nieuwe fenomeen van het opladen van voertuigen (nog) niet expliciet opgenomen in hun politiereglement. Je valt automatisch terug op het verbod op privégebruik van de openbare ruimte. Het is echter cruciaal dat je een vergunning kunt aanvragen bij de gemeente. We raden iedereen aan om dit te doen. Door dit te doen, kunnen ze bewust worden gemaakt van de noodzaak om het politiereglement te moderniseren. We raden aan om met een kabelgoot te werken waar dat is toegestaan en om hem af en toe te plaatsen zodat hij niet wordt beschouwd als een permanente structuur.

 

Last updated byAnoniem