Welke soorten stekkers worden gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen?

Voor het opladen van elektrische voertuigen zijn in het verleden verschillende soorten stekkers en stopcontacten ontwikkeld. In Europa, binnen de Europese Unie, wordt het type stekker gedefinieerd door de IEC 62196-norm.

 

Soorten AC-stekkers (wisselstroom): Type 1:
Type 1 is ontwikkeld in Japan en wordt voornamelijk gebruikt in Japan en de VS. Het is een enkelfasige stekker/contactdoos met een maximaal vermogen van 32 A. Type 2:
Type 2 werd ontwikkeld in Duitsland en wordt ondersteund en gebruikt door alle Europese landen en autofabrikanten. Het is een driefasige stekker/contactdoos met een maximaal vermogen van 63 A. Wat dit type uniek maakt, is dat het compact en gebruiksvriendelijk is en zowel enkelfasig als driefasig opladen ondersteunt. Het beschikt ook over een vergrendelingsmechanisme om de stekker tijdens het opladen in het stopcontact te vergrendelen.

 

Type 3:
Gelijkaardig aan Type 2 maar met een extra schuifdeksel voor de gaten van de mof. Dit type komt steeds minder voor en werd vooral gebruikt in Italië en Frankrijk.

Soorten DC-stekkers (gelijkstroom):

CHAdeMO:
Veel Japanse en Koreaanse elektrische auto’s zijn uitgerust met een CHAdeMO-aansluiting, wat staat voor “Charge de Move”. Opvallende elektrische auto’s met CHAdeMO-aansluitingen zijn onder andere de Nissan LEAF en de Kia Soul EV. De huidige CHAdeMO-laadstations leveren tot 50 kW, maar kunnen in de toekomst een hoger vermogen bieden.

 

CCS – Combo 2:
Het “Combined Charging System,” of CCS, is in wezen een Mennekes type 2 stekker met voorzieningen (vandaar de naam Combo) voor snelladen op gelijkstroom. De Duitse autofabrikanten BMW, Daimler en de VW Group zitten achter het CCS-systeem. Opel en enkele technologiebedrijven zijn ook bij het project betrokken.

 

Laadstations en elektrische voertuigen:
In België hebben alle laadstations een type 2 stopcontact en een Mode 3 controller. Elektrische voertuigen zelf kunnen verschillende types stopcontacten hebben. Japanse merken hebben meestal een Type 1 stopcontact, terwijl alle Europese merken een Type 2 stopcontact hebben. De kabel die bij het voertuig wordt geleverd, wordt dienovereenkomstig aangepast. Daarom is het mogelijk om een kabel te hebben met een Type 2 stekker aan het ene uiteinde (voor aansluiting op een laadstation) en een Type 1 stekker aan het andere uiteinde (raadpleeg de technische specificaties van uw voertuig).

 

Last updated byAnoniem