Beperkingen van de IEC 61851-1 standaard
Het gestandaardiseerde communicatieprotocol tussen de EV en het laadstation (IEC 61851-1) definieert een minimale laadstroom van 6 A voordat een EV mag beginnen met opladen. Dit betekent dat er een minimaal vereist vermogen is voordat je voertuig kan beginnen met opladen. In het geval van een eenfasige installatie is dit 1,4 kW en 4,1 kW voor een driefasige installatie. Dit is een vrij groot verbruik voor een PV-installatie en helaas kunnen we dit niet veranderen.
Workarounds om het verbruik van zonne-energie te optimaliseren:
1) Slimme oplaadschema’s
In dit scenario optimaliseren we het verbruik van je zonneproductie gedurende de dag. Dit betekent dat we indien nodig extra stroom van het elektriciteitsnet importeren om uw voertuig op te laden. Een nadeel van deze methode is dat de extra zonneproductie niet naar het voertuig stroomt zodra het oplaadschema is voltooid.
2) Je oplaadkabel aanpassen
Een andere mogelijke oplossing is om 2 fasen los te koppelen in een driefaseninstallatie. Onze aanbevolen aanpak is om de gewenste fasen los te koppelen van de laadkabel zoals weergegeven in de onderstaande afbeelding.
Dit verlaagt het minimaal vereiste vermogen naar 6 A * 230 V * # aangesloten fasen. Als je dit vereiste vermogen verlaagt, is de kans groter dat je voldoende zonne-energie hebt om je auto op te laden. Een nadeel van deze aanpak is dat je de maximale laadsnelheid van je voertuig verlaagt. In de meeste gevallen is dit eigenlijk verwaarloosbaar omdat de meeste EV’s slechts 16 A kunnen laden op 3 fasen (11 kW) terwijl ze nog steeds 32 A kunnen laden op een enkele fase (7,3 kW).