De recente circulaire 2024/C/77 van de FOD Financiën werpt licht op de complexe fiscale behandeling van het thuis opladen van bedrijfswagens. Met belangrijke wijzigingen op komst vanaf 2025 worden werkgevers en werknemers geconfronteerd met nieuwe verplichtingen en mogelijkheden. Stroohm voorziet niet alleen in laadoplossingen die aan deze eisen voldoen, maar biedt ook een toekomstgerichte aanpak om deze uitdagingen het hoofd te bieden.

De circulaire onderscheidt twee methoden waarop een werkgever de elektriciteitskosten kan dekken voor het thuis opladen van een bedrijfswagen:

1. Terugbetaling van elektriciteitskosten

  • De werknemer betaalt de elektriciteit zelf en declareert de kosten bij de werkgever (Via een CPO).
  • Afhankelijk van de aard van de verplaatsing (professioneel, woon-werk, of privé) worden deze terugbetalingen belast of vrijgesteld:
    • Professioneel gebruik: Niet-belastbare terugbetaling, mits bewijs van werkelijke kosten.
    • Woon-werkverkeer: Belastingvrij tot €490 per jaar (aanslagjaar 2025).
    • Privégebruik: Volledig belast.

Bij de terugbetaling van elektriciteitskosten door de werkgever voor het thuis opladen van een bedrijfswagen zijn duidelijke regels vastgelegd in de circulaire 2024/C/77. Deze regels verschillen afhankelijk van het type gebruik van de bedrijfswagen (professioneel, woon-werkverkeer of privégebruik). Speciaal voor werkgevers en werknemers die deze terugbetalingen moeten beheren, is een tijdelijk systeem ingevoerd dat eenvoud biedt in de vorm van een vast tarief per kWh.

Vast tarief per kWh: wat is het en hoe wordt het berekend?

Om de administratieve lasten van het berekenen van werkelijke elektriciteitskosten te verlichten, mogen werkgevers tot 31 december 2025 gebruik maken van een door de CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas) vastgesteld vast tarief per kWh. Dit tarief verschilt per gewest (Vlaanderen, Brussel en Wallonië) en wordt elk kwartaal gepubliceerd door de overheid. Het vast tarief is gebaseerd op de gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs voor residentiële klanten.

De berekening van het tarief verloopt als volgt:

  • De CREG verzamelt de gemiddelde elektriciteitsprijzen per maand, inclusief alle kosten (energieprijs, netwerkkosten, heffingen en BTW).
  • Deze maandprijzen worden gemiddeld over drie maanden (een kwartaal) om schommelingen uit te vlakken.
  • Het resultaat is een vast tarief per kWh dat werkgevers mogen gebruiken voor terugbetalingen.
  • Voor het eerste kwartaal van 2025 zijn de vastgestelde tarieven:
    • Vlaams Gewest: 28,22 eurocent/kWh
    • Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 32,94 eurocent/kWh
    • Waals Gewest: 32,56 eurocent/kWh

Werkgevers hebben de keuze om ofwel per gewest het specifieke tarief toe te passen, ofwel een uniform tarief te hanteren op basis van het laagste tarief in België (bijvoorbeeld het Vlaamse tarief van 28,22 eurocent/kWh). Dit laatste biedt eenvoud voor bedrijven met werknemers verspreid over verschillende gewesten.

Voorwaarden voor het vast tarief

  • Het tarief mag uitsluitend worden gebruikt voor de elektriciteit die werd verbruikt voor het opladen van de bedrijfswagen.
  • De werkgever moet het exacte verbruik kunnen bepalen via een communicatiesysteem of tussenteller die alleen het laadverbruik registreert.

Duidelijkheid over meetnauwkeurigheid vanaf 2025

Met de invoering van de nieuwe richtlijnen worden duidelijke technische eisen gesteld aan terugbetaling systemen:

  • MID-gecertificeerde meters: Vanaf 1 januari 2025 moeten alle nieuw geïnstalleerde laadpalen of andere systemen voor terugbetaling beschikken over een MID-certificaat of een equivalent met een nauwkeurigheid van minimaal 2%. Dit garandeert dat het verbruik correct wordt gemeten, wat essentieel is voor een accurate fiscale verwerking.
  • Specifieke communicatiesystemen: Werkgevers moeten inzicht hebben in het exacte elektriciteitsverbruik van hun werknemers voor het opladen van bedrijfswagens. Dit kan via geavanceerde communicatiesystemen of submetering.

Tijdelijke oplossing

Dit vaste tariefsysteem van terugbetalen op basis van CREG blijft slechts tot eind 2025 van kracht en vormt een overgang naar meer performante systemen, zoals submetering. Het biedt bedrijven een tijdelijke oplossing die eenvoud en transparantie combineert. Na 2025 zal het gebruik van een vast tarief niet langer toegestaan zijn, waardoor nauwkeurigere systemen, zoals die van een leveringscontract via een tweede (sub)meter, een must worden.

2. Terbeschikkingstelling van elektriciteit

  • De elektriciteit wordt in de toekomstgerichte oplossing rechtstreeks door de werkgever betaald via een apart energiecontract welke thuis mogelijk is via een tweede meter voor de wagen. Of via een laadpas om (semi-)publiek te laden.
  • Het energiecontract mag uitsluitend worden gebruikt voor de elektriciteit die werd verbruikt voor het opladen van de bedrijfswagen.
  • In deze situatie is er geen terugbetaling noodzakelijk gezien de betaling rechtstreeks gebeurt en zijn er geen bijkomende regels te volgen.
  • Dit wordt als één forfaitair voordeel van alle aard belast, samen met het persoonlijk gebruik van de bedrijfswagen.

3. Hoe Stroohm inspeelt op deze regelgeving

Bij Stroohm bieden we oplossingen die volledig in lijn zijn met de eisen van de circulaire en anticiperen op toekomstige wijzigingen. Ons aanbod garandeert een zorgeloze implementatie van laadoplossingen voor zowel werkgevers als werknemers.

1. MID-gecertificeerde laadpalen

Alle laadpalen van Stroohm die vandaag worden geïnstalleerd, zijn voorzien van een MID-certificaat. Dit is een wettelijke vereiste voor een correcte kWh-meting en onmisbaar vanaf 2025. Hiermee zijn onze laadpalen klaar voor de strengste controles en voldoen ze aan de fiscale verplichtingen rond terugbetaling van laadkosten.

2. Submetering: toekomstgericht na 2025

Wanneer de administratieve tolerantie voor vaste tarieven vervalt, biedt Stroohm een naadloze oplossing via submetering. Met submetering kunnen werkgevers een apart energiecontract koppelen aan de laadpaal van de werknemer. Hierdoor blijven de laadkosten correct en eenvoudig beheersbaar, zelfs na de deadline van 31 december 2025.

3. Specifieke communicatiesystemen

Onze laadpalen beschikken over geavanceerde communicatiesystemen die het elektriciteitsverbruik rechtstreeks rapporteren aan de werkgever. Dit is cruciaal om te voldoen aan de eis dat terugbetalingen uitsluitend betrekking mogen hebben op het opladen van de bedrijfswagen.

4. Flexibele oplossingen voor gedeelde laadpalen

Stroohm biedt oplossingen voor situaties waarin meerdere gezinsleden een elektrische bedrijfswagen opladen via dezelfde laadpaal. Dankzij onze technologie kunnen de laadkosten per voertuig nauwkeurig en afzonderlijk worden geregistreerd en terugbetaald.

4. Terugbetalingen < 01/01/2025

Alle terugbetalingen door STROOHM zijn in lijn met de nieuwe wetgeving aangezien we reeds op basis van het CREG tarief werken.

Alle details kunnen nagelezen worden in de circulaire zelf

Naam(Vereist)
Enter the employer's VAT number in the format: "BE 0123.456.789"
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Volgende stappen: Een add-on voor e-mail synchroniseren

Om het meeste uit uw formulier te halen, raden we u aan dit formulier te synchroniseren met een e-mailadd-on. Ga naar de volgende pagina (https://www.gravityforms.com/the-8-best-email-plugins-for-wordpress-in-2020/) voor meer informatie over de opties voor uw e-mailtoevoegingen. Belangrijk: Verwijder deze tip voordat u het formulier publiceert.
Naam(Vereist)
Privacy(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contactformulier - Algemeen - NL

Naam(Vereist)
Voer het BTW-nummer van de werkgever in, in het formaat: "BE 0123.456.789".
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stroohm nieuwsbrief - NL

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Volgende stappen: Een add-on voor e-mail synchroniseren

Om het meeste uit uw formulier te halen, raden we u aan dit formulier te synchroniseren met een e-mailadd-on. Ga naar de volgende pagina (https://www.gravityforms.com/the-8-best-email-plugins-for-wordpress-in-2020/) voor meer informatie over de opties voor uw e-mailtoevoegingen. Belangrijk: Verwijder deze tip voordat u het formulier publiceert.
Naam(Vereist)
Privacy(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
scroll to top