De verschillende automerken geven steeds een bepaald aantal kilometers bereik dat hun elektrische wagens kunnen rijden. Maar vaak komt het Reëel bereik van een elektrische wagen niet overeen met de theoretische prestaties. Hoeveel rijbereik heeft een elektrische auto nu echt? NEDC, WLTP of NEDC 2.0. Welke maatstaf moeten we nu juist gebruiken om het verbruik en bijgevolg range van elektrische wagens te kennen? In de USA wordt er zelfs nog een andere maatstaf gebruikt, namelijk de EPA cyclus.
Om het juiste rijbereik te bepalen is het belangrijk om uit te zoeken welke benadering het meest realistisch is en wat eventueel het verschil ten opzichte van de officiële cijfers is. Is het reële rijbereik gelijk aan het officiële cijfer of is dit een bepaald percentage hiervan?
Testcycli
NEDC
In Europa werden alle nieuwe modellen tot en met augustus 2017 getest volgens de New European Driving Cycle, beter gekend als NEDC. De NEDC cyclus werd in 1970 geïntroduceerd en de meest recente update van de werkwijze dateerde van 1997. Niet echt up-to-date dus. De reële verbruikscijfers lagen meer dan 40% hoger dan de theoretische resultaten. Het werd daarom dus dringend tijd om een correctere test te gebruiken. Na dieselgate zijn de huidige NEDC waardes verhoogd naar NEDC 2.0 welke een tussentap is naar de nieuwe WLTP norm.
WLTP
Het is dan ook daarom dat Europa de WLTP cyclus introduceerde (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). De test zorgt ervoor dat de resultaten de realiteit meer benaderen. De WLTP cyclus wordt aan een hogere snelheid uitgevoerd, gedurende een langere periode en traject, met vaker remmen en optrekken, én met aandacht voor gekozen opties. Grotere velgen en een panoramisch dak hebben tenslotte ook invloed op je verbruik.
In vergelijking met NEDC zien we bij de CO2 waarde van wagens met een verbrandingsmotor een gemiddelde stijging van 25gr. Houdt er ook rekening mee dat hierdoor de fiscaliteit en het VAA van CO2-producerende wagens negatief beïnvloedt zal worden.
Het gebruik van WLTP is al een goede stap richting het weergeven van realistisch cijfers maar er zit nog steeds een tamelijke foutmarge van een 20 à 25% op. Het is interessant om te weten dat zowel de airco als de verwarming qua gewicht wel worden meegenomen in de wagen maar niet worden geactiveerd tijdens de test! Dit verklaart waarom het reëel bereik van een elektrische wagen lager ligt eens je de verwarming aanschakelt.
EPA
Heeft men het dan in andere landen beter begrepen? Wel, in de USA wordt gebruik gemaakt van de EPA cyclus. EPA is de afkorting voor Environmental Protection Agency. Het grote verschil met WLTP is dat er binnen de EPA cyclus met 5 fasen wordt gewerkt en dat er rekening wordt gehouden met gebruik van airco.
Verschillende Resultaten
Als bestaand of toekomstig bestuurder van een 100% elektrische auto wil je natuurlijk weten wat het realistische bereik van je auto zal zijn. Laten we even de resultaten van de verschillende cycli vergelijken. Hiervoor zetten we de NEDC 2.0, WLTP en EPA testen naast elkaar.
Mercedes-Benz EQCÂ (75kWh)
NEDC 2.0 |
WLTP |
EPA |
|
Rijbereik |
471km |
417km |
354km |
Het is opmerkelijk dat de verschillende cycli telkens een heel ander resultaat geven. Nu, wat is dan het verschil ten opzichte van de realistische prestaties? Wel, met een EQC rijd je reëel ongeveer 310 à 335km. Dit kan je berekenen door de batterij (80kWh bruikbaar) te delen door het echte verbruik van de boordcomputer (circa 24 kWh/100km). Dit geeft een resultaat van 333km. Het EPA resultaat benadert dus het best het Reëel bereik voor een elektrische wagen als de EQC.Â
Tesla Model 3 Long Range (75kWh)
NEDC 2.0 |
WLTP |
EPA |
|
Rijbereik |
620km |
560km |
518km |
Ook voor een Tesla Model 3 zie je duidelijk uiteenlopende resultaten. In een realistische situatie mag je rekenen op een bereik tussen 400 Ã 450km. Als we de rekensom van zonet herhalen met een verbruik van 16kWh/100km zou je 453km kunnen rijden met een Model 3 (72,5kWh batterij bruikbaar delen door 16kWh/10km).
Ook hier is dus de EPA cyclus diegene die de realiteit het meest benaderd met een verschil van 10 Ã 15%.
Conclusie
De verschillende cycli geven sterk uiteenlopende resultaten. Ten opzichte van de NEDC cyclus mag je rekenen op 60 à 65% van het officiële bereik. Voor de meest correcte cyclus, de EPA, is dit 85 à 90%. De EPA resultaten worden echter niet gebruikt in Europa en bijgevolg België.
In Europa worden de officiële cijfers qua verbruik en rijbereik enkel getest en weergegeven volgens de WLTP cyclus. Wil je dus een inschatting doen hoeveel kilometers je nu echt kan rijden met de elektrische auto die je op ogen hebt? Dan moet je uiteraard afgaan op de beschikbare cijfers, de WLTP met een foutmarge van 20 à 25%. Neem dus 75 à 80% van het officiële WLTP en je zal niet voor verassingen komen te staan wanneer je airco of verwarming aanschakelt.Â
Onthoudt natuurlijk wel dat je rijstijl en de rijomstandigheden er nog voor kunnen zorgen dat je minder of meer kilometers kan doen. Ook per model en merk zijn er verschillen in efficiëntie die het resultaat kunnen beïnvloeden. De Hyundai Kona en Kia eNiro zijn qua efficiëntie bijvoorbeeld uitmuntend presterende modellen. Indien je twijfelt over het echte bereik doe je dus best altijd een testrit. Zo heb je steeds de beste hands-on ervaring volgens jouw rijstijl.
In het algemeen is de vuistregel: WLTP*(75 Ã 80%) = correcte inschatting realistisch bereik.