Sinds de Vijfde staatshervorming (2001) zijn de gewesten verantwoordelijk geworden voor de belastingen op motorvoertuigen die personen en goederen over de weg vervoeren. Dit kennen we onder de jaarlijkse verkeersbelasting (VB) en de belasting op inverkeerstelling (BIV). Zo heeft elk gewest deze activiteiten ondertussen overgenomen in 2011 (Vlaanderen), 2013 (Wallonië) en onlangs ook Brussel sinds 1/1/2020 van het federaal niveau. Voor leasewagens geldt nog een aparte regeling waarbij het “oude” federale systeem wordt behouden ongeacht de locatie van inschrijving zodat de gewesten niet tegen elkaar kunnen uitgespeeld worden door leasebedrijven. Dit oud systeem kan pas nu hervormd en opgekuist worden, omdat Brussel nu de bevoegdheid als laatste heeft overgenomen. Die hervorming is hoogdringend omdat in de praktijk door de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) voor elektrische bedrijfswagens veel te hoge bedragen tot vlot 4.957€ wordt aangerekend. Deze wordt ook bevestigd op de officiële site van de Vlaamse belastingen.
Voor een elektrische bedrijfswagen met een motorvermogen van een 200 kW, kom je op een astronomische bedrag van 4.957 euro belasting op inverkeerstelling. En dit terwijl heel wat politieke partijen een overduidelijke richting hebben aangegeven dat elektrisch rijden de toekomst is, en al zeker voor bedrijfswagens.
Bart Massin en managing director van Stroohm: “De DIV heeft één veldje in zijn IT-systeem om de kW van de motor in te geven. Elektrische wagens hebben dikwijls veel vermogen, 200 à 300 kW is geen uitzondering. Men focuste in het verleden altijd op de kW’s en PK’s omdat meer vermogen ook synoniem was voor een grotere motor en meer uitstoot. Elektrische wagens hebben standaard een hoger vermogen, maar je kan ze moeilijk betichten van een hoge uitstoot, want die is nul. Zo worden in de praktijk aan leasebedrijven bedragen tot 4.957 euro per wagen aangerekend terwijl er politiek is beslist dat elektrische leasewagens in de laagste schaal dienen te vallen, namelijk 61,50€. Dat probleem bestaat eigenlijk al jaren en werd opgelost met een omweggetje: de kWh van de batterij (nvdr: de opslagcapaciteit) vullen ze vandaag in als kW van het vermogen van de motor. Zolang je niet boven de 100 kWh van de batterij gaat, val je dus sowieso binnen de marge voor de minimale Belasting op inverkeerstelling van 61,5 euro (>100kw of 136pk) . Foutief aangerekende bedragen konden we voor leasebedrijven altijd terugvorderen bij de DIV en dan werd dit bedrag terug gestort.
De laatste maanden loopt ook dit proces helemaal in de soep en weigert de DIV om nog rechtzettingen uit te voeren die worden aangevraagd door leasing maatschappijen. Ze zijn van mening dat een BIV tot 4.957 euro per wagen de juiste taxatie is. Een regelrechte schande voor de hele automotive sector en de politieke inspanningen om ons wagenpark te vergroenen. Hier dient snel duidelijkheid te komen, want hier is niemand bij gebaat. Massin roept dan ook op dat de politiek hier snel duidelijkheid schept .