Een van de meest voorkomende vragen die we ontvangen is of je vandaag voor een plug-in of voor een 100% elektrische wagen moet kiezen. Een Plug-in Hybride kan zowel op brandstof rijden als op elektriciteit en dat verschilt sterk afhankelijk van de gebruiker. Je kan dus niet zomaar conclusie trekken over een Plug-in Hybride maar je dient het specifiek te analyseren van de desbetreffende use-case. Bij grotere vloten speelt gelukkig de statistiek en kunnen we wel spreken over bepaalde trends.
1. Plug-In Hybrides Zijn Niet Goedkoop
De best verkochte Plug-in Hybride is de Volvo XC60 en daar is de meerprijs naar een plug-in hybride minimaal 16.000€ tov een gewone brandstof motor. Maar ook bij BMW of Mercedes kom je rond de 15k meerprijs, Hyundai en Kia schommelen ook tussen de 12 en 14k€ meerprijs. Dan is de vraag of je dit bedrag ooit gaat kunnen terugverdienen dankzij de huidige fiscale voordelen en brandstofbesparingen. In het Peugeot gamma vinden we PHEV’s voor een meerprijs van 8k, dat is uiteraard een ander verhaal.
Overzicht van enkele populaire PHEV | Overzicht van enkele populaire Batterij elektrische wagens |
VOLVO XC60 PHEV 62k | POLESTAR 2 : 60k |
VW Passat GTE : 49k | TESLA Model 3 SR: 49k |
BMW X1 PHEV: 47k | FORD Mustang SR: 48k |
MERCEDES A PHEV: 41k | VW ID.3: 36k |
KIA seed SW PHEV 36k | Â SKODA Enyaq Standard range: 39k |
Belangrijkste conclusie is dat je dus elektrische wagens hebt die zeker niet duurder hoeven te zijn t.o.v. Plug-in hybrides. Batterij elektrische wagens worden goedkoper en steeds veelvuldiger beschikbaar in de markt, elke carpolicy kan vandaag in elk segment reeds een volwaardige elektrische wagen aanbieden. Tot vorig jaar was je verplicht om ook Plug-in Hybrides mee te nemen om in elke categorie – voornamelijk het middensegment- iets met een stekker te kunnen aanbieden.
2. De Ene Plug-In Hybride Is De Andere Niet
Qua batterij grootte en laadsnelheid zijn er aanzienlijke verschillen tussen de Plug-in hybride modellen in de markt. Zo halen sommige Mercedes en Audi modellen laadsnelheden thuis tot 30km/u die 2x hoger liggen dan de meeste andere PHEV modellen. Bovendien zijn bij Mercedes ook de enige Plug-in hybride wagens die (beperkt) kunnen snelladen. Daarnaast is ook de batterijgrootte en dus de werkelijke range van absoluut belang om maximaal aantal km’s elektrisch te kunnen rijden. Dit varieert tussen de 40 en 100km. Sommige plug-in hybrides zijn dus technologisch beter uitgerust om meer km’s daadwerkelijk elektrisch te rijden.
3. Zwaard Van Damocles
Wie voor een plug-in hybride kiest schat best in hoe lang de huidige fiscaliteit (100% aftrek) gaat behouden blijven. Een Plug-in Hybride geniet namelijk nog steeds van dezelfde voordelen als een 100% elektrische wagen terwijl ze in de praktijk toch wat CO2 uitstoten. In het Federaal regeerakkoord van regering de Croo 1 staat dat CO2 uitstotende wagens – wat Plug-in Hybrides per definitie zijn- niet meer fiscaal gesteund zullen worden vanaf 2026. Als je dus voor een korte termijn nog PLUG-in hybride wilt rijden, loop je een beperkt risico, ga je de wagen langer willen bijhouden, kan het wel een pijnlijke fiscale kater worden. Dit terwijl er ook in de wandelgangen gefluisterd wordt dat er een degressiviteit komt qua fiscaliteit waar alle CO2 uitstotende wagens worden afgebouwd zodat ze tegen 2026 effectief 0% aftrekbaar zijn.
4. To Plug Or Not To Plug-In
Finaal is het dus ook afhankelijk hoeveel er wordt geladen. Als we kijken naar wat de gemiddelde Belgische bedrijfs-plug-in hybride laadt, komen we tot een ontnuchterende realiteit van 55% van de Belgische Corporate fleet die niet wekelijks laadt. Dit is gebaseerd op onze anonieme laadgegevens van professionele vloten bij meer dan 150 bedrijven. Omgerekend naar het % dat ze werkelijk elektrisch rijden met elektriciteit, dan komen we aan amper 10% van de km’s die elektrisch worden gereden. Maw zijn 90% van alle afgelegde km’s van de Belgische Plug-in Hybride vloot zuiver op brandstof met dien verstande dat ze een 150 a 200kg extra gewicht meezeulen tov hun zuivere verbranding modellen, waardoor het verbruik en dus de CO2 uitstoot aanzienlijk hoger komt. Het werkelijk verbruik komt in praktijk tot wel 300% van het theoretische WLTP verbruik. In plaats van te besparen kom je financieel dus slechter uit en bovendien ook nog met een verhoogde ecologische voetafdruk. Anderzijds heb je ook bestuurders die nauwgezet laden en uitzonderlijk hun verbrandingsmotor gebruiken voor een sporadische langere verplaatsing. Dat maakt het dus moeilijk controleerbaar tenzij je drastisch ingrijpt en bv de tankkaart niet meer via het bedrijf aanbiedt.
Conclusie
Het is dus uitermate belangrijk om heel bewust de analyse te maken voor je specifieke situatie. Welk model/Merk wens je en hoe zal de bestuurder de wagen gebruiken? Wat kost de noodzakelijk laadinfrastructuur? Vloten die veel korte verplaatsingen doen en steeds de mogelijkheid hebben om thuis en op kantoor te laden, kunnen met bepaalde modellen zeker een alternatief vinden in een Plug-in hybride, mits de juiste regels en afspraken in de carpolicy. Wie die opvolging te complex vindt, heeft vandaag als alternatief om een volledig elektrische vloot uit te werken zonder het risico om fiscaal afgestraft te worden.
Contact:
fleet.services@stroohm.be
0492539952