Wagen laden in appartement
Een elektrische wagen opladen in een VME (mede-eigendom), hoe begin je eraan?Â
Door een groeiend aandeel duurzame mobiliteit is te zien dat meer en meer mede-eigenaars zowel hun plug-in hybride als elektrische wagen wensen op te laden in of rond het gebouw.Â
In tegenstelling tot de installatie van een laadpunt in een woning die geen deel uitmaakt van een Vereniging van Mede-Eigenaren (VME), is het zo dat je op de parking van een appartementsgebouw best rekening houdt met bijkomende zaken. Â
PraktischÂ
In het algemeen zijn er 2 mogelijkheden om een parkeerplaats van een laadpunt te voorzien:Â
- Aangesloten op individuele teller van mede-eigenaarÂ
- Aangesloten op gemeenschappelijke teller met voorziening voor de parkeerplaatsen die een laadpunt willen aansluitenÂ
Â
Optie 1 klinkt als de minst complexe optie, waarbij mede-eigenaars op elk moment een laadpunt kunnen installeren en de laadkosten rechtstreeks via hun energiefactuur betaald worden. Wel is het zo dat hierdoor het maximaal vermogen per individuele teller gebruikt kan worden. Hierdoor kan het zijn dat (op termijn) het maximaal vermogen van de hoofdschakelaar van het gebouw wordt overschreden omwille van de grote gelijktijdigheid van vermogensvraag. Onderstaande afbeelding illustreert dit:Â
Een gemeenschappelijke bekabelingsinfrastructuur elimineert dit probleem. Het biedt een gestandaardiseerd systeem waarbij bekabeling al is aangelegd en klaar is voor gebruik wanneer een bewoner besluit een laadpunt te installeren. Dit vereenvoudigt het installatieproces aanzienlijk, vermindert de kosten voor individuele aanpassingen en waarborgt dat het maximaal vermogen op de hoofdschakelaar niet wordt overschreden.Â
Een studie naar het energieverbruik en de capaciteitsbehoeften is essentieel om ervoor te zorgen dat hiervoor voldoende vermogen wordt voorzien om de laadpunten (en toekomstige laadpunten) te bedienen. Load balancing op de gehele installatie verdeelt dit vermogen steeds optimaal over de actieve laadpunten.Â
Om de juiste aanpak en een correcte inschatting van het benodigd vermogen te bekomen schakel je best een expert in. Onderstaand verloop is geadviseerd bij het kiezen voor een gemeenschappelijke oplossing waarbij 2/3de meerderheid nodig is:Â
Â
Stap 1Â | Stap 2Â | Stap 3Â | Stap 4Â | Stap 5Â | Stap 6Â |
Mede-eigenaar(s) geeft interesse voor installatie laadpunt aan | Deelnemers vragen studie aan voor voorzien laadpunten op parkeerplaats(en) | Aanvragen offertes voor project Aanvragen offertes voor (extra) vermogen | Voorleggen van de studie en aangevraagde offertes op de AV | Beslissing over gemeenschappelijke kost voorziening en individuele kost van plaatsing laadpunt | Opstart Project |
Â
Onze experts helpen jullie graag verder en zijn te bereiken via fleet.services@stroohm.be.Â
Opladen in een mede-eigendom vraagt goede kennis laadinfrastructuur en voorbereiding met technische kennis. Niet evident voor syndici en bewoners.
Matthias Soetewey
Wat zonder 2/3de meerderheid?Â
De beslissing voor zo’n gemeenschappelijke voorziening gaat gepaard met een benodigde 2/3de meerderheid op de Algemene Vergadering. Hierdoor is het niet altijd even eenvoudig om dit te realiseren. Â
In het kader van het Reglement van Mede-Eigendom (RIO) kan de VME bepalen dat individuele mede-eigenaars alleen laadpalen met een zogenaamd ‘open source’ systeem mogen installeren, met het oog op latere integratie in een toekomstig collectief laadsysteem. Daarnaast kunnen ook enkele andere technische of operationele minimum eisen worden opgenomen om zo goed mogelijk de flexibiliteit van toekomstige installaties te vrijwaren. Deze beslissing moet worden genomen tijdens een (bijzondere) algemene vergadering, met minstens een meerderheid van 50% + 1 stem. Dit zorgt voor een tijdelijke voorziening, maar biedt echter geen 100% garantie voor een toekomstgerichte uitbouw van de VME.Â
Richtlijnen brandveiligheidÂ
Op dit moment zijn er nog steeds geen duidelijke richtlijnen met betrekking tot brandveiligheid voor laadpalen in appartementsgebouwen. Voor het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest is reeds een decreet opgesteld waarin onderstaande verplichtingen zijn opgenomen: Â
- Mode 3 laden verplichtÂ
- Noodstop om alle laadpunten spanningsvrij te makenÂ
- Ventilatiesysteem dat de lucht om de 3 uur ververstÂ
- Grondplan met laadpunten aan in- en uitgangÂ
Voor geheel decreet en bijkomende regels voor parkings >1250m2 zie https://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2022/11/03_1.pdf punt 79488.Â
Voor Vlaanderen werkt men actief aan wetsvoorstellen en regelgeving met betrekking tot parkeren in garages met elektrische voertuigen en laadpalen.Â
Het is raadzaam voor de VME om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op dit gebied en juridisch advies in te winnen om ervoor te zorgen dat alle beslissingen en voorschriften in overeenstemming zijn met de geldende wetgeving en brandveiligheids- en verzekeringsnormen. Â
In onze voorstudie die we opstellen aangaande de voorziening van laadpunten binnen de VME houden we rekening met de recentste richtlijnen op dit moment. Voornamelijk de richtlijnen van Fireforum vzw die moeten dienen voor het opstellen van de Belgische Wetgeving Elektrische Voertuigen.Â
Â
Onderbouw de uitrol van laadoplossingen binnen de VME zeer goed!Â
Bij het uitrollen of uitbreiden van de laadinfrastructuur in VME’s is het dus zeer belangrijk om je te laten begeleiden door partijen met kennis. Een goede voorbereiding is immers reeds de helft van het werk!Â
Â
By Jordi van Bouchout
EV-Expert
Fleet.services@stroohm.be