Met een elektrische wagen behoort tanken in een tankstation definitief tot het verleden. De batterij van je wagen laad je eenvoudig thuis of op het werk op, ofwel aan een van de vele publieke laadstations die in binnen- en buitenland als paddenstoelen uit de grond schieten. In dit artikel gaan we wat dieper in op de verschillende laadmogelijkheden voor elektrische auto’s.

Met de doorbraak van elektrische voertuigen ontstond ook een nieuw fenomeen: ‘range anxiety’, ofwel de angst van bestuurders om niet op hun bestemming te geraken vanwege een beperkt bereik van de batterij. Maar wat blijkt? In de realiteit valt het allemaal best mee met die stress. Eens ze hun nieuwe wagen gewoon zijn, ebt de angst bij de meeste bestuurders vanzelf weg. We geven een overzicht van de verschillende laad mogelijkheden.

Je wagen bepaalt mee de laadsnelheid

Een elektrische wagen laadt zoals een laptop: je haalt wisselstroom uit het stopcontact terwijl de batterijen gelijkstroom gebruiken. Daarom hangt er altijd een omvormer tussen (het zwarte bakje). Dat bakje zit ook in je auto en is beperkt qua capaciteit. Deze beperking kan je vermijden door rechtstreeks de batterij te laden via een speciale laadpaal waar een grote omvormer is ingewerkt. Dit noemen we een fastcharger of snellader. Deze laadpalen vind je in de buurt van snelwegen. Je wagen dient dan wel over een snellaadfunctie te beschikken, een optie die wij bij Stroohm altijd standaard voorzien.

Thuis laden of op het werk

Thuis laad je ofwel via een gewoon stopcontact (eenfasig) met een maximaal vermogen van 3.000 watt (16A) en een laadsnelheid van 20 km per uur, of je installeert een speciaal laadpunt met driefasige aansluiting. Daarmee laad je tot zeven keer sneller dan met een gewoon stopcontact met een vermogen van maximaal 22.000 watt (32A) of 150km per uur. Hierbij voorzien wij een vaste dikkere kabel, die met een speciale connector in je wagen past. Bovendien is het ook veiliger aangezien die bedrading en zekeringen zijn afgestemd op dit vermogen. En we kunnen precies meten hoeveel je verbruikt, zodat je het thuisladen kunt vergoeden via het bedrijf.

Publieke laadpalen gebruiken

Voor langere ritten zijn er in zowat alle steden en gemeenten publieke laadpalen voorzien – op meer dan 850 verschillende locaties verspreid over België. Je kan deze gemakkelijk vinden via onze app . Je betaalt eenvoudig met een laadpas in de vorm van een sleutelhanger. Dit is de nieuwe manier van betalen: bancontact en tankkaarten zijn dus verleden zijd. Soms is betaling ook mogelijk via sms of de bancontact-app.

Alle laadpalen worden vandaag uitgerust met een laadvermogen van 22.000 watt, zodat je tot 150km per uur kan bijladen als je wagen dit kan. Om deze laadpalen te gebruiken moet je zelf een kabel meenemen en deze inpluggen.

Semi-publieke laadpalen

Dit zijn laadstations die zijn geplaatst op privéterrein. Deze kunnen altijd toegankelijk zijn of geplaatst worden achter een bareel op de bedrijfsparking. Hier is geen standaard in te trekken. In sommige gevallen kan je de laadpaal enkel gebruiken als werknemer, in andere gaat de spanning uit na de werkuren. Een steeds belangrijker wordend netwerk zijn de laadpalen in openbare betalende parkings. Het laden van je wagen wordt daar meestal niet extra aangerekend.

Publieke snelladers

We maken een onderscheid tussen gewone laadpalen (met wisselstroom) die gebruik maken van de omvormer in je wagen om gelijkstroom te maken, en snelladers die rechtstreeks gelijkstroom in je batterij injecteren. Hierdoor zijn er hogere laadsnelheden mogelijk. Een snellader heeft vandaag minimum een vermogen vanaf 50 kilowatt. Hiermee ‘tank’ je grofweg 250 kilometer per uur. Voor Tesla-rijders is er ook nog het Supercharger-netwerk met een vermogen van 120 kilowatt. Daarmee laad je vlotjes 250km in een halfuurtje. Kleine tip, Tesla installeert dit vermogen per 2 superchargers. Zonder buur heb je dus een hoger vermogen.

Nieuw Europees netwerk van superchargers op komst

Er wordt werk gemaakt van een nieuw Europees netwerk op 400 locaties. BMW, Ford, Mercedes-Benz en Volkswagen hebben de handen in elkaar geslagen om superchargers met een vermogen van 350 kilowatt (ongeveer drie keer zo krachtig als het Tesla Supercharger-netwerk) te installeren. Hiermee kan je tot 100 kilometer in 5 minuten opladen. Tegen 2020 moet het supersnelle netwerk een feit zijn.

Op zoek naar een laadpaal bij jou in de buurt of langs je route? Ga naar PlugSurfing.comof download de app.

Hidden

Volgende stappen: Een add-on voor e-mail synchroniseren

Om het meeste uit uw formulier te halen, raden we u aan dit formulier te synchroniseren met een e-mailadd-on. Ga naar de volgende pagina (https://www.gravityforms.com/the-8-best-email-plugins-for-wordpress-in-2020/) voor meer informatie over de opties voor uw e-mailtoevoegingen. Belangrijk: Verwijder deze tip voordat u het formulier publiceert.
Naam(Vereist)
Privacy(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Naam(Vereist)
Enter the employer's VAT number in the format: "BE 0123.456.789"
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stroohm nieuwsbrief - NL

Hidden

Volgende stappen: Een add-on voor e-mail synchroniseren

Om het meeste uit uw formulier te halen, raden we u aan dit formulier te synchroniseren met een e-mailadd-on. Ga naar de volgende pagina (https://www.gravityforms.com/the-8-best-email-plugins-for-wordpress-in-2020/) voor meer informatie over de opties voor uw e-mailtoevoegingen. Belangrijk: Verwijder deze tip voordat u het formulier publiceert.
Naam(Vereist)
Privacy(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contactformulier - Algemeen - NL

Naam(Vereist)
Voer het BTW-nummer van de werkgever in, in het formaat: "BE 0123.456.789".
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
scroll to top