Met een elektrische auto op vakantie? In dit artikel sommen we op waar je het best rekening mee houdt voor een zorgeloze trip naar zon of sneeuw.
“Wie elektrisch rijdt, kan geen lange afstanden afleggen.” Het is wellicht een van de meest gehoorde vooroordelen rond elektrisch rijden. Nochtans kan je vandaag met een elektrische wagen ook uit de voeten als je bijvoorbeeld op reis wil gaan naar Frankrijk, Italië of Zwitserland. Om een lege batterij te vermijden, moet je wel enkele punten meenemen.
1. Zoek de snelladers langs je route
Afhankelijk van de capaciteit van de batterij zul je meer of minder moeten stoppen om te laden. Daarom is het belangrijk dat je het verbruik van je wagen goed kan inschatten. Stop bij een laadpaal met nog voldoende marge op de teller om tot de volgende laadpaal te rijden (+-30 kilometer). Reken op een halfuur per stop om terug met 80% van je batterij te vertrekken. Die laatste 20% vraagt immers even lang als de eerste 80%. Het is dus sneller reizen om door te rijden en een extra keer te laden. Een voordeel van die extra pauzes is trouwens dat je veel geconcentreerder achter het stuur plaatsneemt en dus veiliger op de baan bent. Chargemap.com is een van de betere websites om je route in te geven. De meeste gps-toestellen in wagens hebben een gelijkaardige functie maar ik zou daar niet op vertrouwen. Heel wat GPS software is verouderd en tonen zeker niet die snellader dat 2maand geleden is geplaatst. Weet trouwens dat er 200 locaties in frankrijk voorzien zijn van snelladers langs de populaire snelwegen. Via plugsurfing.com of hun app kan je zelfs zien welke laadpalen bezet zijn, best handig.
2. Zorg dat je overal kunt betalen
Vergeet je laadpas niet, want betalen met Bancontact of een creditcard is ook in het buitenland verleden tijd voor laadpalen. De meeste laadpalen (90%) zijn er gewoonweg niet op voorzien. De laadpassen via Stroohm te verkrijgen geven toegang tot het grootste laadnetwerk van Europa. Een overzicht van alle laadpalen in binnen- en buitenland vind je op PlugSurfing.com.
3. Internet en de juiste laadkabel
Zorg voor draadloos internet met roaming op je gsm want laadpalen vind je met apps tegenwoordig. Een must have vandaag de dag want je gsm is ook je GPS met laadpalen! Neem ook de oplader van je auto met gewoon stopcontact mee zodat je op bestemming of gewoon ’s nachts (gratis) kunt opladen via een stopcontact- dat bespaart je een stop tijdens de rit. Voor Tesla rijders die via een stopcontact willen laden, let op dat de fase en neuter in Frankrijk omgedraaid worden en je je stekker niet altijd kunt omdraaien in het stopcontact omwille van de aardingspin.Tesla verkoopt hier een handig tussenstukje voor.
Voor publiek laden zeker niet vergeten je laadkabel met speciale “Mennekes” stekker mee te nemen. Let op dat in Frankrijk, zeker in Parijs dikwijls een eigen (Franse) stekker wordt gebruikt. Zoek dus naar een type 2 aansluiting of een snellader (>43kW), die hebben altijd de juiste kabels reeds aan het toestel hangen.
4. Matig je snelheid
Om zo veel mogelijk kilometers uit je batterij te halen, pas je best je rijstijl aan. De accu van een elektrische wagen gaat het langst mee bij een constante snelheid. Autosnelwegen zijn ideaal aan een gemiddelde snelheid tussen 100 en 110 km/uur. Vermijd een bergpas indien er een tunnel beschikbaar is , want die vragen minder energie.
5. Doseer verwarming en/of airco
De airco en verwarming: ze volledig uitdraaien is uiteraard geen optie, maar enkele graden verschil hebben een impact op je range, maar verwacht geen enorm verschil want ze hebben niet zo’n grote impact als de snelheid.
6. Snel laden is niet altijd snel
Wat ik hiermee bedoel is dat niet enkel het laadvermogen van je laadpaal belangrijk is, ook je batterij moet dit vermogen kunnen absorberen. Weet dat hoge omgevingstemperaturen de temperatuur van je batterij verhogen, ook snelladen zorgt voor een opwarming van uw batterij. Nu is het belangrijk te weten dat een batterij zichzelf beschermt bij te hoge temperaturen door de laadsnelheid te beperken. Als je elektrische wagen over batterijkoeling beschikt, is de impact ervan beperkt (bv Tesla). Anders is dit de verklaring waarom bepaalde merken bij hoge temperaturen plots veel trager laden.
Bij koude temperaturen laadt de batterij ook maar half zo snel, maar doordat je lange afstanden aflegt en elektriciteit vraagt van de batterij heeft dit een opwarmend effect en ga je de impact van te koude batterijen niet merken na een lange rit.
Zie je het ondanks deze tips toch niet zitten om met de elektrische wagen te reizen? In sommige leasingcontracten is standaard een vakantiewagen voorzien. Zo hoef je je geen zorgen te maken voor langere trips. Informeer je dus goed.
Meer informatie over onze leasingwagens- en contracten? Neem een kijkje op de website van Stroohm.