Uitstel is geen afstel. Met enige vertraging zal de Vlaamse Regulator voor Energie en Gas (VREG) binnenkort de berekening van het gedeelte nettarieven op onze elektriciteitsfactuur dan toch anders gaan berekenen. Het doel van de VREG is om de extra belasting op onze elektriciteitsnetten zo veel mogelijk te beperken. De transitie naar elektrische wagens en snellere adoptie van onder meer warmtepompen, zonnepanelen en andere elektrische toepassingen zorgen immers voor grotere pieken op het elektriciteitsnet.Â
Op welke basis worden de nieuwe nettarieven berekend en welk effect heeft het capaciteitstarief vanaf 1 januari 2023 op onze totale energiefactuur? Maar vooral: hoe kunnen we met onze elektrische wagen en laadpaal deze extra kosten zo goed mogelijk vermijden?Â
AANDEEL NETTARIEVENÂ
Alvorens te weten hoe de berekening zal worden aangepast, duiden we kort vanuit welke hoek van de energiemarkt de wijziging komt. Belangrijk om weten is dat het beheer van onze elektriciteitsnetten door 2 partijen gebeurd: enerzijds de beheerder van ons hoogspanningsnet (Elia), anderzijds de beheerders van onze distributienetten. De distributienet beheerders hebben een regionale bevoegdheid en staan onder meer ook in voor nieuwe aansluitingen, verzwaringen, overstap analoge naar digitale meter, etc. Vandaag zijn de belangrijkste netbeheerders Fluvius (Vlaanderen), Sibelga (Brussel), Ores en Nethys (Wallonië). Â
In het kader het capaciteitstarief gaat het enkele om Vlaanderen en dus enkel om aanpassingen bij Fluvius. Â
Om de impact op onze factuur te kunnen inschatten moeten we eerst kijken naar onze totale energiefactuur die bestaat uit 4 parameters: energiekost, transmissie & distributie, heffingen en BTW. De impact van het capaciteitstarief heeft enkel te maken met het gedeelte transmissie & distributie, zo’n 13% van onze totale elektriciteitsfactuur.Â
Â
Â
BEREKENINGÂ
Voorheen werden nettarieven bepaald o.b.v. het totale kWh verbruik. Heb je bijvoorbeeld een jaarlijks verbruik van 3.500 kWh (Belgisch gemiddelde), dan werden de nettarieven daarop berekend ongeacht het piekvermogen dat je creëerde. Iemand die zijn verbruik mooi spreidde werd dus evenveel aangerekend als iemand die regelmatig het net belastte met een zware piek.Â
In de nieuwe berekening zal gekeken worden naar de gemiddelde maandelijkse piekvermogens, genoteerd in kW. Des te hoger deze piek, des te hoger de nettarieven. Hierdoor worden verbruikers gestimuleerd om verstandiger en vooral meer gespreid met hun verbruik om te gaan. Bijgevolg worden pieken zo veel mogelijk opgevangen en hoge investeringskosten aan het elektriciteitsnet (zo lang mogelijk) vermeden. Â
De jaarlijkse piek in kW wordt bepaald a.d.h.v. het gemiddelde van de verschillende maandelijkse pieken. Elk kwartier, dus 96 keer per dag, meet de digitale meter de gemiddelde piek. De hoogste kwartierpiek is de piek van die maand. Het gemiddelde van 12 maanden is het gehanteerde piekvermogen waarop de nettarieven worden bepaald. Bij een analoge meter, die geen pieken kan meten, wordt een vaste basis van 2,5kW piek gehanteerd. Â
Indien je beschikt over een digitale meter kan je je eigen huidige piekvermogens en kwartierverbruik raadplegen via www.mijnfluvius.be. Zo heb je reeds een idee van de pieken die je momenteel van het net hebt gevraagd.Â
 IMPACT GEBRUIK LAADPAALÂ
Gebaseerd op een simulatie met een standaardprofiel mét EV en een jaarlijks verbruik van 8000kWh, vergelijken we de tarieven per instelling van uw laadpunt. Samengevat zal een lagere laadsnelheid resulteren in een lager piekvermogen en een hogere laadsnelheid in een hoger piekvermogen. Â
Simulaties via de tool van VREG (https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/simulator) leveren onderstaande resultaten op. Deze resultaten gaan puur over het gedeelte transmissie & distributie van de elektriciteitsfactuur.Â
Deel nettarieven | (analoog) | 2,5kW(digitaal) | 5kW INSTELLING(digitaal) | 7,36kWINSTELLING(digitaal) | 11kW INSTELLING(digitaal) |
Laadsnelheid Km/u | 12,5 | 12,5 | 25 | 37 | 55 |
€/jaar incl. BTW | 570 EUR | 413 EUR | 513 EUR | 607 EUR | 753 EUR |
Â
Om zowel een minimum laadcomfort te behalen tijdens het opladen van de elektrische wagen en tegelijkertijd te waken over de kosten, adviseert Stroohm om te laden tussen 5kW en 7,36kW. Bij een jaarlijks verbruik van 8.000kWh met de piek van 7,36kW komen de nettarieven volgens de simulator op 607 EUR. Bij een instelling van het laadpunt voor een maximale piek van 5kW, waarbij procentueel de laadsnelheid 47% lager ligt, verlagen de jaarlijkse nettarieven met €94.Â
Â
OPLOSSINGÂ
Om ervoor te zorgen dat je het piekvermogen maximaal beperkt, zijn er verschillende mogelijkheden.Â
Een eerste mogelijkheid is het statisch beperken van het laadvermogen in de elektrische wagen. Heel wat merken en modellen bieden de mogelijk om het laadvermogen bvb te beperken tot 4kW. Hiermee blijft het wel zo dat het piekvermogen dat de wagen vraagt zal worden opgeteld bij het piekvermogen dat de woning vraagt. In dit geval raden we aan om dus maximaal te laden wanneer de woning weinig tot niets verbruikt (meestal ’s nachts).Â
Een 2e mogelijkheid is slim laadpunt statisch aan een ingesteld vermogen te laten laden. Door een slimme instelling van het gevraagde vermogen van het laadpunt, wat ervoor zorgt dat de elektrische wagen oplaadt aan een geleidelijke laadsnelheid, wordt het totaal gevraagd vermogen gespreidÂ
Een 3e mogelijkheid is een slim laadpunt dynamisch te laten laden en zo de piekvermogens op de netaansluiting afvlakken. Bij dynamische balancering past het laadpunt het vermogen aan in functie van het aangegeven totale aansluitvermogen en dus in functie van andere verbruikers op de netaansluiting. Zo kan je dus bvb het totale aansluitvermogen instellen op 5kW zodat de combinatie van de woning het laadpunt nooit een hogere piek zal trekken, tenzij dit enkel vanuit de woning afkomstig zou zijn.Â
Fleet Managers kunnen steeds contact opnemen met onze Stroohm accountmanagers om de instellingen van de laadpunten van bestuurders eventueel aan te laten passen.Â
Kijk je graag nog een keer naar ons webinar: