Veel bedrijven betalen de kosten voor het opladen van bedrijfswagens, maar een belangrijk punt wordt vaak over het hoofd gezien: de idle fee, ook wel rotatietarief genoemd. Dit zijn bijkomende kosten die ontstaan wanneer een voertuig na het opladen te lang aangesloten blijft op de laadpaal. Rotatiekosten kunnen oplopen tot wel €0,50 per minuut en worden vaak niet afzonderlijk vermeld op de factuur, maar als onderdeel van de totale laadkosten. Dit maakt het voor bedrijven lastig om de kosten te traceren en door te rekenen aan werknemers. Het resultaat? Het bedrijf betaalt de boete, soms zonder het te beseffen. In België worden dergelijke rotatietarieven steeds vaker toegepast, wat op termijn aanzienlijke financiële gevolgen kan hebben voor bedrijven.
Rotatiekosten in België en Europa
In Europa hanteren verschillende laadnetwerkexploitanten rotatiekosten. Bij AC-laders rekenen Allego, Shell Recharge en NewMotion na vier uur een vergoeding van ongeveer €0,25 per minuut, met variaties per land, terwijl Blue Corner in België locatie gebonden tarieven toepast, vooral in steden. Snelladers hebben hogere tarieven; bijvoorbeeld Ionity rekent tussen €0,40 en €0,50 per minuut na 45 minuten, en Allego hanteert €0,25 per minuut. Op dit moment rekent Allego nog geen tarief aan voor AC-laders in België, maar gezien de recente invoering ervan in Nederland, kunnen we verwachten dat België binnenkort volgt.
De Brusselse netbeheerder Sibelga heeft vastgesteld dat voertuigen vaak drie keer langer aan een laadpunt blijven staan dan noodzakelijk. In Gent zijn elektrische wagens slechts 40% van de tijd aan het laden. Er is duidelijk een trend van een toenemende nood aan het gebruik van rotatiekosten bij laadpaalexploitanten, al dan niet in gesprek met lokale besturen, om het gebruik van laadpunten efficiënter te maken.
Voorkomen is beter dan betalen.
Bart Massin
Voorkomen is beter dan betalen
Bedrijven kunnen flink besparen door proactief om te gaan met idle fees. Mobiele apps van zowel autofabrikanten als laadnetwerkexploitanten bieden de mogelijkheid om laadsessies te monitoren en sturen vaak zelfs real-time meldingenwanneer een voertuig bijna volledig is opgeladen, waardoor fleetmanagers en werknemers voertuigen op tijd kunnen verplaatsen om onnodige kosten te voorkomen.
Een belangrijk aspect is de bewustmaking en training van medewerkers over rotatiekosten. Hierbij ontvangt men training in slimme laadstrategieën met onder andere de eerder vermelde mobiele apps en wordt men gestimuleerd om vooral op het laadplein van het bedrijf zelf of thuis te laden, waar deze kosten niet van toepassing zijn.
De carpolicy is een belangrijk instrument om rotatiekosten te voorkomen. Hierin kan worden vastgelegd dat medewerkers zoveel als mogelijk privé moet laden (laadplein werkgever of laadpaal thuis) en dat werknemers openbare laadpalen direct moeten vrijmaken zodra hun voertuig volledig is opgeladen. Er kan ook bepaald worden dat traceerbare (!) rotatiekosten aan de werknemer doorgerekend worden. Dit zorgt voor meer duidelijkheid en helpt om onnodige kosten te beheersen.
Bedrijven kunnen ook een beperkte laadpas invoeren, waarbij elke medewerker op basis van zijn functie een maandelijks laadbudget krijgt. Als de medewerker dat budget overschrijdt, is hij zelf verantwoordelijk voor het betalen van de extra kosten. Een laadpas sluit internationaal laden vaak niet uit, en bedrijven hebben moeite om deze kosten te traceren. Sommige bedrijven kiezen ervoor om laadkosten in het buitenland door te rekenen aan werknemers, terwijl anderen simpelweg alles vergoeden om de administratieve last te beperken.
Wat staat ons te wachten?
De verwachting is dat rotatiekosten in België en Europa steeds vaker zullen worden toegepast, vooral in stedelijke gebiedenwaar de vraag naar laadpalen hoog is. Het is dus cruciaal dat bedrijven hun laadschema’s en -beleid op orde hebben voordat de kosten de pan uit rijzen.
Conclusie
Rotatiekosten kunnen een verborgen kost vormen voor bedrijven, maar dat hoeft niet zo te zijn. Door slimme laadstrategieën te implementeren en duidelijke clausules in de car policy op te nemen, kun je deze onnodige kosten vermijden en de efficiëntie van je elektrische vloot aanzienlijk verbeteren. Zet de bestaande technologie en tools correct in, stel heldere regels op, en maak je werknemers bewust van de impact van hun laadgedrag.
Stroohm Consultancy helpt je graag om rotatiekosten de baas te blijven met onze gerichte trainingen en maatwerkadvies.
Neem vandaag contact op via deze link en leidt uw elektrische vloot naar een efficiëntere, kostenbewuste toekomst!
Stroohm Consultancy is erkend door VLAIO en kan via de KMO-portefeuille ingebracht worden!
Voor kleine ondernemingen betekent dit een subsidie van 45%,
terwijl Middelgrote ondernemingen profiteren van een subsidie van 35%.