Markt Data Belgische Elektrische Vloot
Het totaal aantal personenwagens in Belgie bedroeg eind 2022 in totaal 6,819,439 waarvan 251,491 wagens met een stekker. Hiervan is het merendeel ofwel 166k (2,4%) plugin-hybride wagens en 85k (1,2%) batterij elektrische wagens. Met 106 waterstofwagens is er nog niet te spreken over een opmars van waterstof elektrische wagens. De verkoop van batterij elektrische wagens steeg fors van 22.774 in 2021 naar 37.760 in 2022 (+66%). Hieruit is een duidelijke trend vast te stellen en stijging voor de komende jaren.
Uit statistieken van autofederatie Febiac blijkt dan weer dat 1 op 3 nieuwe auto’s elektrisch is. In 2022 zijn 124 372 nieuwe voertuigen met elektrische aandrijving ingeschreven: 59 281 plug in hybride auto’s, 37 619 volledig elektrische auto’s en 27 242 hybride auto’s. 91,4 % van de plug in hybride wagens en 87 % van de volledig elektrische wagens werden door een bedrijf of een zelfstandig ondernemer ingeschreven
Bron: https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu
Aanbod Elektrische Wagens
In totaal werden in België in 2022 366.303 nieuwe personenwagens ingeschreven, een daling van 4,4% ten opzichte van 2021 en het laagste cijfer sinds 1995! Maar de beste verkochte elektrische wagens zijn de volgende:
- Tesla Model Y (3.281)
- BMW iX3 (2.627)
- Audi Q4 e-Tron (2.604)
- Audi e-Tron (1.955)
- Polestar 2 (1.733)
- Volkswagen ID.4
- BMW iX
- Mercedes EQA
- Tesla Model 3
- Volvo XC40 Recharge
Status Laadinfrastructuur
Het aantal publieke laadpunten was in 2021 in België 12.180 en is gestegen naar 23.056 ofwel een 10.876 extra publieke laadpunten. Een 30 laadpunten per dag die gemiddeld geïnstalleerd werden. Dit is de hoogste stijging van de laatste jaren. Een bevestiging dat de elektrische revolutie volop is ingezet. Het totaal aantal laadpunten in belgie is uiteraard hoger aangezien ook bedrijven en bij medewerkers thuis laadpunten geplaatst worden die niet publiek gekend zijn. Een inschatting maken van het aantal prive of sem-prive laadpunten die niet gepubliceerd zijn is moeilijker en wordt geschat eind 2022 op een 80.000. De fiscale stimuli van de federale overheid om laadinfrastructuur fiscaal te stimuleren met 200% fiscale aftrekbaarheid heeft voor een sterke toename gezorgd en zal nog verder worden gezet Q1 2023.
Qua publieke snellaadinfrastructuur is er ook een sterke stijging geweest waarbij voornamelijk krachtigere snellaadpalen werden geïnstalleerd. Snelladers tussen de 150 en 350kW zijn sterk gestegen van 307 in 2021 naar 528 in 2022. Ten opzichte van 2020 is deze X3 gegaan, een enorme toename in aanbod. Ook het aantal hyper snelladers van >350kW neemt snel toe tot 106, een verdubbeling tov 2021. Ondanks dat er nog niet veel elektrische wagens zijn die boven de 350kW kunnen laden, wordt hier toch nu reeds toekomst gerichte laadinfrastructuur voorzien.