STROOHM ALGEMENE VOORWAARDEN
stroohm.be, gevestigd aan Interescautlaan 100 B2.12 Schelle 2627, is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring.
Contactgegevens:
https://stroohm.be/ Interescautlaan 100 B2.12 Schelle 2627 – info@stroohm.be
Artikel 1 : Toepassingsgebied
1.1. Huidige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, bestellingen, adviezen, projecten, overeenkomsten, met en door STROOHM BV , met maatschappelijke zetel te Interescautlaan 100 B2.12 Schelle 2627, KBO-nr. 0716.755.863 (hierna “Stroohm”). Zij maken integraal deel uit van elke overeenkomst die met de Klant wordt afgesloten. Ze worden geacht gekend en aanvaard te zijn door de Klant. De algemene voorwaarden van de Klant worden uitdrukkelijk uitgesloten, ook al worden deze meegedeeld na mededeling van deze voorwaarden. De bijzondere voorwaarden van Stroohm primeren steeds op haar algemene, voor zover zij er zouden van afwijken.
Artikel 2 : offertes – prijzen
2.1. Al onze prijsoffertes, de prijzen en/of andere inlichtingen vermeld in prijslijsten, catalogi, briefwisseling en andere stukken zijn te goeder trouw doch bij benadering opgesteld op basis van de gangbare prijzen. Onze prijzen en aanbiedingen zijn vrijblijvend en zonder enige verbintenis ten aanzien van de Klant. De offerte verbindt pas Stroohm mits rechtsgeldige ondertekening door de Klant en door een bestuurder van Stroohm. Alle prijzen zijn exclusief BTW, af fabriek, behalve indien anders vermeld. De offertes van Stroohm gelden maximaal dertig (30) werkdagen. Alle wettelijke lasten en taksen vallen ten laste van de Klant.
2.2. Conform de wettelijke bepalingen beschikt de Klant welke niet als een onderneming kan worden beschouwd, over het recht om gedurende 14 kalenderdagen vanaf de dag volgend op de ondertekening van huidige overeenkomst, deze overeenkomst op te zeggen zonder opgave van motief en zonder schadevergoeding, voor zover deze overeenkomst ondertekend is buiten de kantoren van Stroohm. Deze opzegging dient door de opdrachtgever per aangetekend schrijven te gebeuren. Na het verstrijken van deze termijn van 14 kalenderdagen (in geval van contractsluiting buiten de kantoren) kan de opdrachtgever niet langer zonder meer verzaken aan de overeenkomst.
2.3. De prijzen in de offertes van Stroohm worden berekend op basis van de door de Klant verstrekte informatie. Stroohm behoudt zich steeds het recht voor om haar prijzen aan te passen indien de door de Klant verstrekte gegevens onvolledig, onnauwkeurig of foutief zijn. Dit geldt onverminderd de wijze van prijsbepaling en zelfs bij absoluut forfait.
2.4. Wijzigingen, meerwerken en/of meer materialen, alsmede alle andere opdrachten of diensten die niet in de offerte zijn opgenomen, worden in elk geval afzonderlijk en in regie aangerekend aan een uurtarief van 65,00 EUR/u (per begonnen uur) en verplaatsingskosten aan 0,75 EUR/km. De uren en kilometers lopen van vertrek aan onze firma-zetel tot terugkomst in onze zetel.
2.5. De Klant wordt erop gewezen dat volgende zaken nooit in de prijzen inbegrepen zit tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen:
Artikel 3 : prijsherzieningsclausule
3.1. Teneinde eventuele prijsschommelingen in materialen en grondstoffen op te vangen, zal bij elke overeenkomst de mogelijkheid bestaan om op eenvoudig schriftelijk verzoek de prijzen te herzien overeenkomstig de volgende formule: P=p {a + (c x (l/i) ) } Waarbij: P = de nieuwe prijs p = de oorspronkelijke prijs voorzien in de offerte a = het percentage van de prijs dat niet voor herziening in aanmerking komt (a>=0,20) c = het percentage van de materiaalkosten in de totale prijs (a + c = 1) l = de nieuwe materiaalindex* (de maand die voorafgaat aan de beëindiging van de werken) i = de oorspronkelijke materiaalindex* (de maand die voorafgaat aan de datum van de offerte) *Met materiaalindex wordt bedoeld: Index I 2021 (zie https://economie.fgov.be/nl/themas/ondernemingen/specifiekesectoren/bouw/prijsherzieningsindexen/mercuriale-index-i-2021).
3.2. Wanneer Partijen overeenkomen dat de Klant de integrale kostprijs van de materialen voorschiet, dan zal de toepassing van de herzieningsclausule gelden tot aan ontvangst van dit voorschot. Vanaf dit ogenblik draagt Stroohm het risico van eventuele prijsstijgingen. Voormelde is evenwel niet van toepassing in het geval van een algemeen voorschot zoals bepaald in artikel 9.1.
Artikel 4 : leverings- en uitvoeringstermijnen
4.1. Tenzij andersluidende schriftelijke overeenkomst, dienen de leverings- en uitvoeringstermijnen aanzien te worden als louter informatief. Zij zijn te goeder trouw doch bij benadering opgesteld. In elk geval gaan de geraamde termijnen pas in van zodra Stroohm alle eventuele goedgekeurde plannen en/of alle andere documentatie die voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is, vanwege de Klant ontvangen heeft.
4.2. De Klant wordt er uitdrukkelijk op gewezen dat alle vermelde of overeengekomen termijnen indicatief zijn. Alle vertragingen in uitvoering omwille van omstandigheden die niet toerekenbaar zijn aan Stroohm of te wijten zijn aan omstandigheden buiten de wil van Stroohm, hebben een opschorting van de verbintenissen in hoofde van Stroohm tot gevolg, waarbij de Klant afstand doet van enig recht op verhaal van schade ten gevolge van deze vertragingen. Hieronder worden onder meer en niet limitatief gerekend: de vertragingen wegens omstandigheden als brand, staking, lock out, ontploffingen, zware sneeuwval, overstromingen, machinebreuk, schaarste aan drijfkracht, aan grondstoffen, aan materieel, aan werkkrachten of aan transportmiddelen, ongevallen, uitzonderlijke verkeershinder, import- en exportbeperkingen, … De Klant heeft het recht in geval de situatie als bedoeld in dit artikel 4.2. zich gedurende 40 aaneengesloten dagen heeft voorgedaan, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk en met onmiddellijke ingang schriftelijk op te zeggen.
4.3. Wijzigingen in de bestellingen betekenen automatisch dat de initieel vooropgestelde leverings- en uitvoeringstermijnen vervallen en het voorwerp zullen uitmaken van een aanpassing, zowel van prijs als van leveringstermijn, in verhouding met de gevraagde wijziging.
Artikel 5 : uitvoeringsmodaliteiten
5.1. De Klant moet ervoor zorgen dat de werf normaal bereikbaar en toegankelijk is met voldoende manoeuvreer- en parkeergelegenheid, en dient de werf vrij te maken van eventuele obstakels, zwerfvuil of dergelijke.
5.2. Er dient elektrische stroom voorzien te zijn, die gratis ter beschikking wordt gesteld door de Klant. De Klant bevestigt dat de elektrische installatie conform het AREI is.
5.3. Stroohm staat niet in voor het ter beschikking stellen van een veiligheidscoördinator en/of asbestinventaris. Indien de werf door een keuringsorganisme wordt opgevolgd/begeleid, dienen wij hiervan vooraf kennis te nemen.
5.4. De kosten die voortvloeien uit het niet respecteren van artikel 5.1. tot en met 5.3. door de Klant, zullen aan de Klant worden doorgerekend.
5.5. Partijen erkennen dat Stroohm zeer specifieke prestaties levert, die de kern van haar bedrijf uitmaken. De bescherming ervan is essentieel. Om die reden verbindt de Klant zich ertoe om, rechtstreeks of via een met hen verbonden vennootschap dan wel derden, geen activiteiten uit te oefenen die zouden concurrerend zijn met de prestaties/werken die in het kader van deze overeenkomst door Stroohm geleverd worden, dit beperkt tot het grondgebied van de Benelux. Deze verplichting geldt tot drie jaar na de laatste werkzaamheden uitgevoerd door Stroohm voor de Klant. Elke overtreding op de bepalingen van dit artikel 5.5., wordt gesanctioneerd met een forfaitaire schadevergoeding van 20.000,00 EUR verschuldigd door de Klant aan Stroohm, onverminderd het recht in hoofde van Stroohm op een grotere schadevergoeding zo zij het bewijs van haar schade levert. 5.6. Omwille van dezelfde reden als deze vermeld in artikel 5.5., verbindt de Klant zich ertoe, tot drie jaar na de laatste werkzaamheden uitgevoerd door Stroohm voor de Klant, geen personeelsleden van Stroohm, rechtstreeks of onrechtstreeks, te benaderen om ze in dienst te nemen of ze door hun bemiddeling door derden in dienst te laten nemen. Elke overtreding op de bepalingen van dit artikel, wordt gesanctioneerd met een forfaitaire schadevergoeding van 20.000,00 EUR verschuldigd door de Klant aan Stroohm, onverminderd het recht in hoofde van Stroohm op een grotere schadevergoeding zo zij het bewijs van haar schade levert.
Artikel 6: Eigendoms- en risico-overdracht
6.1. De Klant wordt eigenaar van de door Stroohm geleverde en verwerkte koopwaar, installaties en materialen op het ogenblik dat de Klant aan alle betalingsverplichtingen ten aanzien van Stroohm heeft voldaan, met inbegrip van deze voortspruitende uit andere transacties. De Klant erkent dat dit beding van eigendomsvoorbehoud hem ter kennis is gebracht en door hem is aanvaard alvorens de levering van eraan onderworpen goederen. Gelet op het eigendomsvoorbehoud is het de Klant verboden de verkochte koopwaar, installaties en materialen te vervreemden voor algehele betaling en dit op straffe van een extra forfaitaire schadevergoeding, gelijk aan de helft van de prijs van de geleverde goederen. Indien de Klant in weerwil van dit eigendomsvoorbehoud toch tot vervreemding aan een derde overgaat, dan gaan in toepassing van artikel 1690 B.W. alle schuldvorderingen voortvloeiende uit deze verkoop van rechtswege en zonder ingebrekestelling over op Stroohm als titularis van het eigendomsvoorbehoud, dit tot zekerheid van algehele betaling door de Klant.
6.2. Vanaf de levering van de koopwaar, materialen en installaties door Stroohm aan en op de terreinen van of daartoe aangewezen door de Klant, is het uitsluitend de Klant die instaat voor elk risico, gevallen van overmacht en geheel of gedeeltelijke vernietiging, verlies, diefstal, beschadiging of tenietgaan inbegrepen, dit niettegenstaande het eigendomsvoorbehoud.
Artikel 7: gebreken en non-conformiteit
7.1. Stroohm is gehouden om alle werken uit te voeren conform de overeenkomst en de regels van de goede kunst.
7.2. Klachten betreffende zichtbare gebreken of niet-conformiteit dienen uiterlijk binnen de acht kalenderdagen na plaatsing schriftelijk te worden gemeld door de Klant aan Stroohm, bij gebreke waarvan de werken geacht worden te zijn aanvaard.
7.3. Klachten betreffende verborgen gebreken dienen uiterlijk binnen de acht kalenderdagen na vaststelling ervan aan Stroohm te worden gemeld, bij gebreke waarvan de Klant geacht wordt de gebreken te hebben aanvaard. De aansprakelijkheid in hoofde van Stroohm voor lichte verborgen gebreken die niet onder het toepassingsgebied vallen de tienjarige aansprakelijkheid conform artikelen 1792 en 2270 BW, is in elk geval beperkt tot een termijn twaalf (12) maanden na voltooiing van de werken door Stroohm, tenzij dit in de bijzondere voorwaarden dan wel een garantieovereenkomst anders overeengekomen is. Zo er een fabrieksgarantie bestaat, is deze van toepassing, zonder dat zij uitgebreider kan zijn. Elke rechtsvordering op grond van deze lichte verborgen gebreken dient bovendien te worden ingesteld uiterlijk zes (6) maanden na het ontdekken van het gebrek op straffe van verval.
7.4. De bewijslast van de beweerde verborgen gebreken berust bij de Klant. Elke aanspraak op vrijwaring vervalt in elk geval bij verwerking, wijziging of herstel uit hoofde van de Klant of enige daartoe door hem aangestelde derde. Partijen bevestigen dat het wachten vanwege de Klant op een keuring door een bepaalde derde organisme van de werken, géén reden is om te enige betalingsverplichting jegens Stroohm in te houden.
Artikel 8: aansprakelijkheid
8.1. Stroohm is verbonden met de Klant door middel van een inspanningsverbintenis, tenzij uitdrukkelijk anders en schriftelijk overeengekomen. Eventuele onvoorziene schade aan binnen- of buitenafwerking valt niet uit te sluiten en valt niet onder verantwoordelijkheid van Stroohm.
8.2. De bewaring van de werken geschiedt steeds op risico van de Klant.
8.3. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk indien de opdrachtgever niet heeft zorggedragen voor de vervaardiging van afschriften, veiligheidskopieën en andere dergelijke duplicaten van de aan de opdrachtnemer verstrekte bescheiden, indien de vervaardiging daarvan redelijkerwijs van de opdrachtgever mocht worden gevergd.
8.4. Beschadigingen tijdens de uitvoering van de werken aan ramen, deuren en muren, … die het gevolg zijn van het onzorgvuldig afschermen ervan door de Klant, kunnen niet ten laste vallen van Stroohm.
8.5. De aansprakelijkheid van Stroohm bij gebeurlijke bewezen aansprakelijkheid waarvoor Stroohm dient in te staan, is in elk geval steeds beperkt tot het bedrag van de uitgevoerde werken. In geen geval kan volgende schade op Stroohm worden verhaald: ▪ alle eventuele indirecte schade die de Klant zou lijden ingevolge de nietnakoming van de overeenkomst zoals onder meer doch niet limitatief: financieel en commercieel verlies, productieverlies, winstderving, verhoging van de algemene kosten, storing van de planning, verlies van cliënteel, aantasting van reputatie,… ▪ schade die de Klant zou lijden ingevolge aanspraken of claims van derden.
Artikel 9: betalingsmodaliteiten
9.1. De facturatie van de goederen en werken gebeurt als volgt, tenzij andersluidende schriftelijke afspraken: ▪ voorschotfactuur van 35% bij aanvaarding van de offerte (enkel indien het bedrag van de werken groter is dan € 4.000,00); ▪ een volgende voorschotfactuur van 35%: 1 maand voor de aanvang der werken. ▪ het saldo van 30% nadat de installatie is afgerond (= vóór de keuring). Hierin worden ook meer- of minder-werken in verrekend.
9.2. Behoudens andersluidend en schriftelijk akkoord zijn de facturen van Stroohm contant, netto en zonder korting of schuldvergelijking betaalbaar uiterlijk dertig (30) dagen na factuurdatum op het adres van haar maatschappelijke zetel of op de door haar aan te wijzen bankrekening. Aangestelden zijn niet bevoegd om betalingen te ontvangen.
9.3. Klachten betreffende de factuur dienen op straffe van verval binnen de acht (8) dagen na factuurdatum te gebeuren bij aangetekend en gemotiveerd schrijven, bij gebreke waarvan de factuur als aanvaard beschouwd wordt.
9.4. In geval van laattijdige betaling zal op het factuurbedrag of op het openstaande saldo van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlintrest van 12 % per jaar verschuldigd zijn, te rekenen vanaf de vervaldag. In geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de schuld op de vervaldag, wordt na vergeefse ingebrekestelling het schuldsaldo bij wijze van forfaitaire vergoeding verhoogd met 12 % met een minimum van € 250, zelfs bij toekenning van termijnen van respijt. Gerechtskosten en andere invorderingskosten vallen ten laste van de Klant.
9.5. Het uitblijven van betaling op de vervaldag van een factuur brengt verval mee van het betalingsuitstel dat voor andere leveringen zou zijn toegestaan en maakt alle niet-vervallen facturen onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 10: intellectuele eigendom en auteursrechten
10.1. Alle door partijen aan elkaar verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt in het kader van deze overeenkomst en mogen niet door hen zonder voorafgaande toestemming van de andere partij worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
10.2. Stroohm behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden verworven kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
10.3. Stroohm heeft het recht tekeningen en foto’s van de voor de Klant verrichte prestaties op haar website te vermelden, tijdens presentaties te vertonen of te vermelden bij andere commerciële toepassingen
10.4. Stroohm houdt bepaalde gegevens van de Klant bij, dit om administratieve redenen alsook voor de uitvoering van de overeenkomst op zich, en daarnaast voor het versturen van commerciële informatie. De Klant heeft het recht inzage in deze gegevens te vragen of ze te laten wijzigen/schrappen, via info@stroohm-services.be.
Artikel 11 – Overmacht
11.1. Indien Stroohm haar verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kan nakomen ten gevolge van een haar niet toe te rekenen oorzaak, waaronder begrepen maar daartoe niet beperkt: oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, oproer, onlusten, terrorisme, werkstaking, bedrijfsbezetting, uitsluiting, brand, milieu- en waterschade, overstroming, overheidsmaatregelen, storingen in de levering van energie en bedrijfsbenodigdheden, plotselinge arbeidsongeschiktheid van werknemers, storingen in enig netwerk en overige gebeurtenissen welke kunnen leiden tot stagnatie in haar activiteiten en die niet in redelijkheid voor rekening of risico komen van Stroohm, worden die verplichtingen opgeschort tot het moment dat Stroohm alsnog in staat is op de overeengekomen wijze na te komen, zonder dat Stroohm in verzuim raakt ten aanzien van de nakoming van haar verplichtingen en zonder dat zij tot enige schadevergoeding kan worden gehouden.
11.2. In geval van overmacht heeft Stroohm, indien van toepassing, het recht een ander equivalent laadpunt aan te bieden.
11.3. De Klant heeft het recht in geval de situatie als bedoeld in artikel
11.1. zich gedurende 40 aaneengesloten dagen heeft voorgedaan, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk en met onmiddellijke ingang schriftelijk op te zeggen Artikel
12: Opschorting – buitengerechtelijke ontbinding
12.1 Elke verbreking, opzegging of annulatie van een bestelling of contract, evenals het niet nakomen van de overeengekomen betalingsvoorwaarden of een andere wezenlijke wanprestatie door een van de partijen, geeft de andere partij het recht om haar verdere prestaties en/of verbintenissen ten aanzien van deze partij op te schorten. In dat geval kan Stroohm de opgeschorte prestaties na regularisatie door de Klant pas hervatten in functie van de verbintenissen die zij intussen jegens andere Klanten is aangegaan.
12.2. Een partij heeft facultatief het recht om, wanneer artikel 12.1. van deze algemene voorwaarden toepassing vindt en na schriftelijk ingebrekestelling, alle met de andere partij aangegane contracten als geheel of gedeeltelijk ontbonden te beschouwen, zonder rechterlijke tussenkomst, zonder schadevergoeding voor de andere partij en dit onverminderd het recht op schadevergoeding, waarvan het minimum forfaitair wordt vastgesteld op 30% van de overeengekomen prijs, het meerdere door de schadelijdende Partij te bewijzen.
12.3. Indien in de loop van de uitvoering van de overeenkomst de financiële situatie van een partij zich dermate wijzigt dat gevreesd moet worden voor insolvabiliteit, voor het verlies van garanties voor zijn schuldvordering of wanneer een partij in vereffening of in faillissement wordt verklaard, heeft de andere partij, na schriftelijke ingebrekestelling, het recht om de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden. In dat geval heeft de andere partij recht op een schadevergoeding, zoals vermeld in artikel 12.2.
Artikel 13: bevoegde rechtbank – toepasselijk recht
13.1. Elke betwisting, van welke aard ook, zal worden beslecht door de territoriaal en materieel bevoegde rechtbank van de maatschappelijke zetel van Stroohm.
13.2. Uitsluitend het Belgisch recht is in casu van toepassing.
Artikel 14: Herroepingsrecht
Enkel een Consument beschikt over een termijn van 14 dagen om een Overeenkomst op Afstand met betrekking tot de aankoop van goederen of diensten zonder opgave van redenen te herroepen.
De termijn van 14 dagen gaat in op de dag dat de goederen worden geleverd of, ingeval van diensten, de Overeenkomst werd gesloten. De Consument dient STROOHM per email (op volgend adres info@stroohm.be) ondubbelzinnig op de hoogte te brengen van het zijn/haar beslissing om de aankoop van de goederen of diensten te herroepen vooraleer de termijn van 14 dagen is verstreken. De Consument zal vervolgens instructie ontvangen over de manier waarop hij, op zijn/haar kosten, de Laadpas aan STROOHM dient terug te bezorgen.
Als de Consument de levering van diensten heeft laten beginnen tijdens de herroepingstermijn, betaalt hij/zij een bedrag dat hetzij evenredig is aan hetgeen op het moment van de herroeping reeds geleverd is in vergelijking met de volledige uitvoering van de overeenkomst, dan wel, wanneer mogelijk om deze te identificeren, overeenstemt met de specifieke diensten die werden afgenomen.