In 2050 wil Europa klimaatneutraal zijn. Om dit doel te bereiken is de transitie naar elektrische mobiliteit volop ingezet. Dit zien we in België voornamelijk aan de vele bedrijfswagens die aan een stevig tempo 100% elektrisch worden.  

Er moeten in de EU echter wel voldoende laadpunten en/of tankstations met alternatieve brandstoffen (alternative fuels) komen om de transitie voor iedereen te ondersteunen, en niet enkel voor zij die thuis kunnen laden.  

Daarom werd in juli 2023 een verordening infrastructuur voor alternatieve brandstoffen uitgewerkt en aangenomen door de Europese Raad. Deze verordening maakt deel uit van het Fit-for-55 pakket en hierin zijn enerzijds streefcijfers qua geïnstalleerde laadinfrastructuur (maar ook waterstof infra) opgenomen. Anderzijds staan hier eveneens vereisten rond betaalmogelijkheden en weer te geven informatie in. Dit gaat dan concreet om ad-hoc laden, elektronisch betalen en het verstrekken van duidelijke informatie over prijzen. 

We focussen in dit artikel op dit laatste, de prijs- en betalingsmodaliteiten. Wat zijn de specifieke vereisten voor bestaande en/of nieuw te plaatsen laadpunten en welke impact heeft dit voor jouw situatie ? 

Europa heeft met de AFIR wetgeving regels opgelegd naar prijs transparantie en betalingsmogelijkheden bij (semi-)publieke laadpalen, maar ze hebben niet stilgestaan bij semi-publieke laadpalen.

Voor welke laadpunten en vanaf wanneer is er een impact ? 

Bij openbaar toegankelijke laadpunten die vanaf 13 april 2024 worden geïnstalleerd moet het mogelijk zijn om een ad-hoc laadsessie te kunnen betalen met een gangbaar betaalsysteem, wat een laadpas dus niet is.  

Onder toegankelijke laadpunten wordt begrepen : « particuliere publiek toegankelijke laad- of tankpunten die zich op openbaar of privéterrein bevinden, zoals openbare parkeerterreinen of parkeerterreinen van supermarkten. Een laad- of tankpunt op privéterrein dat voor het publiek toegankelijk is, moet als openbaar toegankelijk worden beschouwd, zelfs als de toegang beperkt is tot een zekere algemene groep gebruikers, bijvoorbeeld klanten. » 

Daarnaast vermeldt de verordening ook wel volgende : « Laad- of tankpunten op privéterrein waarvan de toegang beperkt is tot een beperkte en afgebakende groep personen, zoals parkeerplaatsen in een kantoorgebouw dat alleen toegankelijk is voor werknemers of gemachtigde personen, mogen niet als openbaar toegankelijke laadof tankpunten worden beschouwd. » Dit wil dus in de praktijk zeggen dat een kantoorparking met bareel in principe niet aan de betaal- of informatie vereisten hoeft te voldoen. 

Laadpunten waarbij de laadsessie gratis wordt aangeboden vallen eveneens niet onder deze verordening. 

 

Waaraan moet nieuwe publiek toegankelijke infrastructuur voldoen ? 

Concreet moeten exploitanten ervoor zorgen dat de laadsessies bij de betrokken laadpunten betaald kunnen worden via terminals en apparaten voor betalingsdiensten. Het gaat in deze om ten minste één van volgende oplossingen : 

  1. Een betaalkaartlezer 
  2. Apparaten voor contactloos betalen die minstens betaalkaarten kunnen lezen 
  3. Specifiek voor laadpunten met een vermogen <50kW : apparaten met een internetverbinding en de mogelijkheid tot een veilige betalingstransactie (bvb : generatie van een QR-code) 

Tegen 1 januari 2027 moeten alle laadpunten met een vermogen >50kW langs onze belangrijkste snelwegen (TEN-T-wegennetwerk) voldoen aan vereiste 1 of 2, ook voor laadpunten die vóór 13 april 2024 werden geïnstalleerd. Voor vermogens <50kW is de toepassing enkel op nieuwe laadpunten vanaf 13 april 2024. 

Wat wel mogelijk is : een enkele betaalterminal of apparaat dat meerdere laadpunten kan bedienen. Één terminal per laadplein dus. 

 

Welke prijsinformatie moet beschikbaar zijn ? 

De prijzen die exploitanten van openbaar toegankelijke laadpunten in rekening brengen, zijn redelijk, gemakkelijk en duidelijk vergelijkbaar, transparant en niet-discriminerend. 

Voor laadpunten met een vermogen >50kW dient de prijs per kWh geleverde elektriciteit vermeld te worden, met daarnaast eventueel ook nog een rotatietarief per minuut. 

Voor laadpunten met een vermogen van <50kW moeten alle prijscomponenten duidelijk en gemakkelijk beschikbaar zijn, zodat deze vooraf de laadsessie gekend zijn. De prijscomponenten dienen in volgende volgorde opgelijst te worden : 

  1. Prijs per kWh 
  1. Prijs per minuut 
  1. Prijs per sessie 
  1. Alle andere mogelijke componenten 

 

Hoe hierop inspelen ? 

Voor bestaande laadpleinen met laadpunten <50kW : geen actie vereist. 

Voor laadpleinen die vanaf 13 april 2024 geïnstalleerd worden : 

  • Óf ervoor zorgen dat het laadplein niet publiek toegankelijk is = niet publiceren en enkel toegang geven aan eigen medewerkers en gemachtigde personen 
  • Óf de laadsessies voor iedereen gratis aanbieden
  • Of een laadplein installeren met een betaalterminal of mogelijkheid om via QR Code te betalen
pexels-jonas-horsch-11682403
Carglass

By Bart Massin
Chief e-mobility Officer
Fleet.services@stroohm.be

En 2050, l’Europe sera en situation de neutralité climatique.
Pour y parvenir, le passage à la mobilité électrique est largement inéluctable.
En Belgique, nous nous concentrons sur les nombreuses entreprises qui, dans un avenir proche, utiliseront à 100 % l’énergie électrique.

Dans l’Union européenne, il convient d’utiliser des réservoirs et/ou des stations-service contenant des carburants alternatifs afin de faciliter le transit pour les personnes concernées, et non pour les personnes qui peuvent les utiliser.

En juillet 2023, une infrastructure d’accord pour des produits de marque alternatifs a été mise en place et approuvée par le Conseil européen.
Cet accord s’inscrit dans le cadre du paquet “Fit-for-55” et permet ainsi de réduire les émissions de gaz à effet de serre.
streefcijfers qua geïnstalleerde laadinfrastructuur (maar ook waterstof infra) opgenomen.
D’autre part, il y a encore des questions à poser sur les produits biologiques et il est difficile d’obtenir des informations à ce sujet.
Il s’agit de concrétiser le chargement ad hoc, les échanges électroniques et l’utilisation d’informations utiles sur les prix.

Dans cet article, nous nous concentrons sur les modalités les plus importantes en matière de prix et de prix de transfert.
Quels sont les critères spécifiques pour les meilleurs et/ou les nouveaux produits et quel est leur impact sur votre situation ?

L’Europe a adopté, dans le cadre du règlement AFIR, des règles relatives à la transparence des prix et aux conditions de vente dans les établissements publics ou semi-publics, mais ces règles n’ont pas été maintenues dans les établissements publics ou semi-publics.

Pour quelles raisons et à partir de quand l’impact se fait-il sentir ?

Dans le cas des quotas ouverts à tous qui seront mis en place à partir du 13 avril 2024, il faut qu’il soit possible de comparer un quota ad hoc à un quota collectif, ce qui n’est pas le cas d’un quota de quotas.

Sous des conditions d’utilisation non conformes à la réglementation, il est possible d’obtenir des informations : “particuliere publiek toegankelijke laad- of tankpunten die zich op openbaar of privéterrein bevinden, zoals openbare parkeerterreinen of parkeerterreinen van supermarkten. Een laad- of tankpunt op privéterrein dat voor het publiek toegankelijk is, moet als openbaar toegankelijk worden beschouwd, zelfs als de toegang beperkt is tot een zekere algemene groep gebruikers, bijvoorbeeld klanten.”

De ce fait, les accords ne sont pas toujours faciles à mettre en Å“uvre : “Laad- of tankpunten op privéterrein waarvan de toegang beperkt is tot een beperkte en afgebakende groep personen, zoals parkeerplaatsen in een kantoorgebouw dat alleen toegankelijk is voor werknemers of gemachtigde personen, mogen niet als openbaar toegankelijke laadof tankpunten worden beschouwd.” Dans la pratique, cela signifie qu’un parc de stationnement avec des barrières n’est en principe pas lié à la valeur de l’information ou à la valeur de la bêta.

Les cas où la gratuité de l’accès à l’information a été supprimée ne sont pas pris en compte dans cette procédure.

Pourquoi les nouvelles infrastructures publiques doivent-elles être développées ?

Les exploitants doivent concrètement veiller à ce que les transactions par le biais de terminaux et d’appareils d’échange de données puissent être tracées à l’aide de lames de lames tracées.
Il s’agit ici de dix fois moins d’un des problèmes suivants :

  1. Une carte d’identité pour les bêta-alphabètes
  2. Appareils pour le bétonnage par contact qui peuvent laisser passer au moins une partie du bétaalkaarten
  3. Spécification pour les installations avec un moteur <50kW : appareils avec une connexion internet et la possibilité d’une opération de transfert voilée (bvb : génération d’un QR-code).

À partir du 1er janvier 2027, toutes les installations équipées d’un dispositif >50kW sur onze lignes principales (TEN-T-wegennetwerk) seront soumises à la procédure 1 ou 2, y compris pour les installations qui seront mises en service avant le 13 avril 2024.
Pour les moteurs <50kW, le passage se fait uniquement sur les nouveaux moteurs à partir du 13 avril 2024.

Ce qui est important, c’est qu’il y a un seul terminal bêta ou un seul appareil qui permet d’utiliser plus de données.
Un terminal par emplacement est donc nécessaire.

Quelles sont les informations de base qui peuvent être utiles ?

Les prix que les exploitants des droits d’auteur ouverts à la concurrence obtiennent sont rouges, clairs et doubles, transparents et non discriminatoires.

Pour les installations avec une puissance de 50 kW, le prix par kWh de l’électricité produite peut être modifié. >50kW, le prix par kWh de l’électricité produite est très bas, et il n’y a pas non plus d’écart de rotation par minute.

Pour les installations de chauffage avec une puissance de <50kW, tous les composants de prix doivent être identiques et identiques, c’est-à-dire qu’ils ne doivent pas être utilisés pour des raisons de sécurité ou d’hygiène. vooraf de laadsessie gekend zijn.
Les composants de prix ne sont pas disponibles dans les autres domaines :

  1. Prix par kWh
  1. Prix par minute
  1. Prix par séance
  1. Tous les autres composants essentiels

Comment nous inspirer ?

Pour les meilleures installations de chauffage avec une puissance de chauffage de <50kW : il n’y a pas d’action possible.

Pour les personnes qui, à partir du 13 avril 2024, ont été mises en place :

  • Óf ervoor zorgen dat het laadplein niet publiek toegankelijk is = niet publiceren en enkel toegang geven aan eigen medewerkers en gemachtigde personen
  • Si vous avez besoin d’un accès gratuit à l’information, cliquez ici.
  • De l’installation d’une plaque avec un terminal bêta ou de la possibilité d’utiliser un code QR
pexels-jonas-horsch-11682403
Carglass
Par Bart Massin Chief e-mobility Officer Fleet.services@stroohm.be
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Naam(Required)
Enter the employer's VAT number in the format: "BE 0123.456.789"
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
This field is hidden when viewing the form

Next Steps: Sync an Email Add-On

To get the most out of your form, we suggest that you sync this form with an email add-on. To learn more about your email add-on options, visit the following page (https://www.gravityforms.com/the-8-best-email-plugins-for-wordpress-in-2020/). Important: Delete this tip before you publish the form.
Name(Required)
Privacy(Required)
scroll to top