Zero emissie mobiliteit bestaat helaas niet, ook elektrisch rijden vraagt CO2, wandelen of fietsen produceert ook CO2 via onze longen. Dus de vraag is niet of elektrische mobiliteit wel zero emissie is, maar wel hoe deze zich positioneert tov andere aandrijvingen zoals diesel en benzine. Daarom dat we ook liever spreken over low-carbon mobiliteit, wat helaas door enkele slimme marketingen mensen ook gekaapt wordt voor hybride, gas en andere fossiele verbrandingstechnologie. Een beetje zoals light boter, iets minder vet maar nog steeds vettig.
Hoeveel CO2 Vraagt Onze Elektriciteit In België?
Je kan dit alles ook zelf volgen met een handige app “ELECTRICITYMAP” waar je kan zien hoe onze stroom vandaag wordt geproduceerd. Zo leren we dat in België gemiddeld een 216gr CO2 nodig is om één kWh elektriciteit te produceren. Een mix van Nucleair, gas en hernieuwbare bronnen. Per km rijden heb je dus 43gr CO2 voor een luxueuze middenklasser. Een kleinere elektrische wagen zoals een Tesla model 3 rijdt op 34gr CO2 per km.
Bovenstaande situatie van9 maart is een vrij gemiddelde dag in België, als je de periode tussen 23 en 27 maart bekijkt, komt de werkelijke CO2 nog een pak lager. Onderstaande momentopname is genomen zelfs zonder zon productie omdat de zon ondergaat iets na 18u. Overdag is de zonproductie al een hele week maximaal en duiken we onder de 100g/kWh en haal je dus 15gr CO2 per km met een elektrische middenklasser.
Hoeveel CO2 Geeft Een Dieselwagen?
Een liter diesel geeft na verbranding 2460gr CO2. Een wagen die 6l diesel verbruikt op 100km geeft dus 158gr CO2/km, ofwel 4,5 keer zoveel CO2 als zijn elektrische variant verbruikt. Benzine ligt nog gemiddeld een 10% hoger en de trend naar benzine aangedreven vloten verhoogt dus de werkelijke CO2 uitstoot. Als je de CO2 uitstoot van je wagenpark wil verlagen, dan is het dus aangeraden om elektrisch te gaan rijden.
Maar Hoe Zit Het In Landen Zoals Polen Met Steenkool?
Polen is het land in Europa met de hoogste steenkoolproductie, er zijn slechts enkele plaatsen zoals India of Australië die nog slechter presteren qua CO2 per kWh. Een Tesla model 3 welke we als referentie gebruiken in het fleet segment, zou in Polen opgeladen met onderstaande mix aan stroom een 108g CO2 per km uitstoten. Een Diesel equivalent 158gr CO2/km. Het is dus zelfs in Polen interessanter om op steenkool elektriciteit te rijden en dan nog 32% minder CO2 uit te stoten. Wie dus hoort dat rijden op steenkool vervuilender is dan gewoon dieselen, kan dat mooi weerleggen met de “ELECTRICITYMAP” app.
De conclusie is dat in heel Europa, en zelfs ook in Polen het loont om elektrisch te rijden. Uiteraard zijn laden zoals Frankrijk, Noorwegen, Zweden de kampioenen. Elektrisch rijden daar levert amper 7 tot 10gr CO2 per km qua uitstoot. Maar ook landen als Spanje, België en Denemarken is het zeer interessant. Ook hun elektriciteit is redelijk groen en er kan dus een grote CO2 daling bekomen worden.
bron: https://www.electricitymap.org/