Herstelling Tesla batterij – Hoe ik 13.000 Euro bespaarde

Als eigenaar van een Tesla Model S in mijn vloot was ik verrast toen mijn auto plotseling een ernstige batterijfout begon aan te geven. Volgens Tesla moest de volledige batterij vervangen worden – een ingreep die me 15.000 euro zou kosten. Dat bedrag vond ik echter buitensporig, dus besloot ik om zelf een oplossing te zoeken.

De Diagnose bij Tesla

Toen ik mijn Model S naar Tesla bracht, was hun conclusie helder: de batterij was “defect” en moest volledig vervangen worden. Het prijskaartje? Een duizelingwekkende 15.000 euro. In een elektrische auto is de batterij inderdaad het centrale component, en ik begreep dat reparaties complex konden zijn, maar deze oplossing klonk voor mij veel te drastisch. Zeker als je weet dat een batterij pak een samenstelling is van vele batterij cellen en dat je bij een defectie dieselpomp ook geen volledig nieuwe dieselmotor plaatst.

Op Zoek naar Alternatieven

Ik besloot op zoek te gaan naar experts in mijn netwerk die specifiek gespecialiseerd zijn in batterijtechnologie. Het leek me sterk dat de volledige batterij echt defect was. Misschien kon een reparatie toch mogelijk zijn. Uiteindelijk vond ik een Wim Verbakel – gespecialiseerde batterij-expert die bereid was om de zaak nader te onderzoeken. Hun aanpak? Met de computerdiagnostiek van Tesla konden ze zeer nauwkeurig bepalen welke onderdelen precies problemen veroorzaakten. Alle werkzaamheden werden uitgevoerd in de garage van Rob Truyens van www.hassotech.com.

De cellen zijn, op basis van wat ze hebben kunnen uitlezen, nog in orde. De resterende capaciteiten variëren tussen 209 en 213 Ah per brick. Dat wilt zeggen dat de batterij nog een capaciteit van 89,7 % ten opzichte van de theoretische nieuwe capaciteit heeft. Niet slecht voor een Tesla van 10jaar oud. Het belangrijkste is dat de degradatie tussen de verschillende bricks gelijkmatig is, en dat is het hier geval. Ongelijkmatige degradatie wijst op problemen met bepaalde cellen.

De Werkelijke Oplossing: Vervangen van geen enkele batterijcel

Tot mijn opluchting bevestigde hun diagnose mijn vermoeden: de volledige batterij was niet defect! In plaats daarvan waren slechts de metingen van een of twee cellen binnen het batterijpakket problematisch. Door deze specifieke cellen te identificeren, konden zij gericht te werk gaan. Na het verwijderen van de batterij hebben ze uitsluitend naar de defecte cellen gekeken. Het resultaat was verbluffend, de cellen waren zelfs ok, maar de elektronica om de cellen de meten was licht beschadigd. Het groene printplaatje werd vervangen en de auto functioneerde weer als nieuw, zonder dat de hele batterij vervangen hoefde te worden.

Kosten en Resultaat

Het beste nieuws? In plaats van 15.000 euro voor een volledige vervanging, kostte deze nauwkeurige reparatie slechts 2.000 euro. Door alleen de defecte kaart te vervangen, hebben we de auto weer in optimale staat teruggebracht – tegen een fractie van de kosten die Tesla initieel aanrekende. Bovendien gaf de specialist een jaar garantie op de herstelde onderdelen, wat extra zekerheid biedt en de kwaliteit van de reparatie onderstreept. Mochten er wel batterijen hadden moeten vervangen worden, was de kost mss met een 2000 EUR hoger geweest, nog ver onder de geraamde kosten van Tesla die bovendien excl transport waren geraamd. Wij hebben de wagen naar Hasselt en terug laten slepen binnen de prijs.

Een Belangrijke Les voor Tweedehandskopers van Elektrische Voertuigen

Deze ervaring wil ik graag delen om mensen te informeren over wat mogelijk is bij tweedehands elektrische voertuigen. Vaak wordt gedacht dat een batterijprobleem bij een EV het einde van de auto betekent, of dat een tweedehands elektrische auto te duur is om te onderhouden. Maar net zoals bij een diesel- of benzinewagen, waarbij je niet meteen een nieuw motorblok zou installeren wanneer een turbo of injector defect is, kan je bij een elektrische auto vaak ook alleen het probleemgebied repareren. Door enkel de defecte cellen te vervangen, zijn de kosten beheersbaar.

Conclusie: Onderzoek Altijd Eerst de Mogelijkheden

Mijn advies? Onderzoek alternatieven en laat je niet altijd afschrikken door hoge vervangingskosten bij batterijproblemen. Zoek naar betrouwbare batterij-experts en vraag om een gedetailleerde analyse. Zo kun je jezelf een hoop kosten besparen en blijft een tweedehands elektrische auto een aantrekkelijke, betaalbare keuze.

Dit artikel zou lezers duidelijk moeten informeren over de mogelijkheden voor betaalbare batterijherstellingen en hen geruststellen over het kopen van een tweedehands elektrische wagen!

As the owner of a Tesla Model S in my fleet, I was surprised when my car suddenly started indicating a serious battery fault. According to Tesla, the entire battery had to be replaced – an operation that would cost me 15,000 euros. However, I thought that amount was excessive, so I decided to find a solution myself.

The Diagnosis at Tesla

When I took my Model S to Tesla, their conclusion was clear: the battery was “defective” and needed to be completely replaced. The price tag? A staggering $15,000. In an electric car, the battery is indeed the central component, and I understood that repairs could be complex, but this solution sounded far too drastic to me. Especially when you know that a battery pack is a composite of many battery cells and that when a diesel pump fails, you don’t install a completely new diesel engine either.

Seeking Alternatives

I decided to look for experts in my network who specifically specialize in battery technology. It seemed strong to me that the entire battery was really defective. Perhaps a repair could still be possible. Eventually, I found a Wim Verbakel – specialized battery expert who was willing to investigate the matter further. Their approach? Using Tesla’s computer diagnostics, they were able to determine very accurately exactly which parts were causing problems. All work was carried out in Rob Truyens’ garage at www.hassotech.com.

Based on what they were able to read, the cells are still fine. The remaining capacities range between 209 and 213 Ah per brick. That means the battery still has a capacity of 89.7% over the theoretical new capacity. Not bad for a 10-year-old Tesla. The important thing is that the degradation between bricks is even, and that is the case here. Uneven degradation indicates problems with certain cells.

The Actual Solution: Do not replace any battery cell

To my relief, their diagnosis confirmed my suspicions: the entire battery was not defective! Instead, only the readings of one or two cells within the battery pack were problematic. By identifying these specific cells, they were able to take targeted action. After removing the battery, they looked exclusively at the defective cells. The result was amazing, the cells were actually ok, but the electronics to measure the cells were slightly damaged. The green circuit board was replaced and the car functioned like new again, without having to replace the entire battery.

Cost and Result

The best news? Instead of $15,000 for a full replacement, this precise repair cost only $2,000. By replacing only the defective card, we returned the car to optimal condition – at a fraction of the cost Tesla initially charged. Moreover, the specialist gave a one-year warranty on the repaired parts, providing additional security and underscoring the quality of the repair. If batteries would have had to be replaced, the cost would have been higher by about 2000 EUR, still far below Tesla’s estimated costs, which were also excluding transportation. We had the car towed to Hasselt and back within the price.

An Important Lesson for Used Electric Vehicle Buyers

I would like to share this experience to inform people about what is possible with used electric vehicles. It is often thought that a battery problem in an EV means the end of the car, or that a used electric car is too expensive to maintain. But just as with a diesel or gasoline car, where you wouldn’t immediately install a new engine block when a turbo or injector fails, with an electric car you can often repair only the problem area as well. By replacing only the faulty cells, the cost is manageable.

Conclusion: Always Investigate the Possibilities First

My advice? Research alternatives and don’t always be put off by high replacement costs for battery problems. Look for reliable battery experts and ask for a detailed analysis. That way you can save yourself a lot of costs and a used electric car remains an attractive, affordable choice.

This article should clearly inform readers about affordable battery repair options and reassure them about buying a used electric car!

This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Naam(Required)
Enter the employer's VAT number in the format: "BE 0123.456.789"
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
This field is hidden when viewing the form

Next Steps: Sync an Email Add-On

To get the most out of your form, we suggest that you sync this form with an email add-on. To learn more about your email add-on options, visit the following page (https://www.gravityforms.com/the-8-best-email-plugins-for-wordpress-in-2020/). Important: Delete this tip before you publish the form.
Name(Required)
Privacy(Required)
scroll to top