Wat zijn de voordelen van een elektrische auto?

DC – Gelijkstroom (= snelladen): Om een auto op te laden met gelijkstroom (DC) is een transformatorstation nodig om wisselstroom (AC) van het elektriciteitsnet om te zetten in gelijkstroom. Dit is een duur proces dat een aanzienlijk vermogen vraagt van het netwerk (ongeveer 125A). Bij het laden met gelijkstroom wordt de ingebouwde lader in de auto niet gebruikt. Aangezien een batterij altijd gelijkstroom heeft, wordt de elektriciteit rechtstreeks op de batterij aangesloten. Dit laadproces moet zorgvuldig worden uitgevoerd, want als een batterijcel te heet wordt, bestaat het risico op onomkeerbare schade. AC – wisselstroom (= langzaam laden): In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we toegang tot een 3-fasig netwerk. Dit is geschikt voor het opladen van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we er 32A (22kW) van aftappen, en soms zelfs 63A (43kW) om op te laden. Als de lader van je auto dit ondersteunt, kan een accu van 20kW (gemiddelde auto) in ongeveer 25 minuten tot 80% worden opgeladen. Vanwege de hoge aanschaf-, installatie- en gebruikskosten gaat de voorkeur uit naar AC (wisselstroom) opladen. Dit zal ook in de toekomst de meest gebruikte manier van opladen blijven. DC (gelijkstroom) opladen zal alleen efficiënt zijn tijdens langeafstandsreizen zonder (lange) stops.

 

Last updated byAnoniem