Wat is het capaciteitstarief? Hoe werkt het?
Vandaag betalen we de netbeheerder voor de distributie van elektriciteit op basis van de verbruikte kWh van het net. Hoe meer je jaarlijks verbruikt, hoe meer je betaalt. Momenteel wordt er geen rekening gehouden met je piekverbruik, hoewel het essentieel is voor de netbeheerder om het totale verbruik tijdens piekperiodes onder controle te houden. De distributietarieven worden bepaald voor een periode van 4 jaar en vanaf 2022 was het mogelijk om de tariefmethodologie te herzien. Daarom worden in 2023 de zuivere distributiekosten vervangen door een nieuw systeem op basis van het maximale piekverbruik (kwartiergemiddelde) berekend voor elke maand. Dus als je één piek per jaar hebt, zul je alleen een verhoging zien in die specifieke maand. Het gemiddelde van deze 12 maandelijkse pieken wordt dan gebruikt in je eindfactuur. Een minimum piekverbruik van 2.500W wordt sowieso aangerekend, zelfs voor wie minder verbruikt dan de minimumkost. Wie kookt, strijkt of stofzuigt met elektriciteit, zal snel deze vermogensniveaus bereiken. Wie elektrisch rijdt en zijn elektrische voertuig comfortabel wil opladen, zal een piek van 7,4kW bereiken of zelfs 11kW voor wie 3 fasen heeft. De gemiddelde Vlaming zonder elektrisch voertuig heeft een piekverbruik van 3,15kW. Ter verduidelijking, een deel van de distributietarieven zal nog steeds aangerekend worden op basis van ons jaarverbruik in €/kWh, zoals openbare dienstverplichtingen, toeslagen en dergelijke.
Gevolgen voor het wetsvoorstel?
De Vlaamse energieregulator VREG heeft al verschillende simulaties uitgevoerd. Kortom, wie jaarlijks veel elektriciteit verbruikt (> 6.000 kWh) maar een laag piekverbruik heeft, zal minder betalen. Wie minder verbruikt (<3.500 kWh) maar hoge pieken heeft, zal meer betalen. Het positieve aspect van dit alles is dat veel huishoudens zullen overstappen op een bewuster gebruik om te voorkomen dat grote verbruikers op hetzelfde moment op één lijn komen te zitten. Helaas houdt het systeem geen rekening met de timing van piekverbruik. Een laadstation is een grootverbruiker en zal grotendeels de piek van je huis bepalen. Iedereen wil zijn energierekening optimaliseren, dus opladen met 11 of 7,4 kW (50 km/u) is handig maar duurder dan langzaam opladen. Als je wilt besparen op je energierekening, laad je op met ongeveer 5 kW (25 km/u) en bespaar je ongeveer €200 per jaar. Iedereen zal voor zichzelf moeten beslissen of hij bereid is om laadsnelheid en comfort op te offeren voor een besparing van €200.
Impact op de vlootmarkt
- Slim opladen wordt de norm
Door te kiezen voor een slim laadstation voorkom je dat het piekverbruik van je auto samenvalt met dat van thuis, en de extra kosten (ongeveer €495) worden in slechts 1 tot 2 jaar terugverdiend. Wie zich zorgen maakt over de kosten, investeert in een slim laadstation met load balancing. Merken zoals Alfen, Easee, Smappee en Zappi laadstations kunnen met deze functie worden uitgerust. Stroohm installeert momenteel in bijna 80% van de gevallen een slim laadstation. Dit aantal zal aanzienlijk toenemen en vereist meer expertise van installateurs op het gebied van programmering en kennis van de energiemarkt. - Introductie van thuisaccu’s
Wie sneller wil opladen omdat hij dagelijks veel kilometers rijdt, kan een accu installeren. De hele dag door kunt u uw accu opladen met een laag verbruik van het distributienetwerk. Later kan je voertuig snel opladen met behulp van de batterij tijdens piekuren. In de toekomst zullen meer autofabrikanten en onafhankelijke partijen deze service aanbieden, die een integraal onderdeel zal worden van zonnepanelen voor een optimale energievoorziening van uw wagenpark. - Impact op de terugbetaling van thuisladen
De terugbetaling van het elektriciteitstarief wordt complexer en vereist een goed onderbouwde discussie met werknemers, ondernemingsraden en vakbonden. Wie betaalt de kosten om thuis sneller op te laden? Welk deel is puur privé en welk deel is voor de werkgever? Energieprijzen weerspiegelen tekorten en overschotten op de energiemarkt. Sinds 2021 hebben energieleveranciers, dankzij slimme meters, de mogelijkheid om ons energietarieven aan te rekenen die gedurende de dag variëren. Vandaag hebben we een vast tarief per maand, ongeacht het moment van verbruik. Stel dat we ’s nachts 20% of 30% korting kunnen krijgen. In dat geval zal het ons overtuigen om sneller op te laden. Ik denk het niet, want hoe dan ook, na een kwartier sneller laden stijgen je vaste kosten voor de hele maand. Het is nog maar de vraag of je die kosten terugverdient. Het capaciteitstarief zal consumenten ervan weerhouden om snel te reageren op de balanceringsbehoeften van het net tijdens daluren.