Hoe evolueren de laadkosten in België? Op basis van duizenden laadsessies die via Stroohm zijn verlopen, geven we in deze blog een overzicht van de gemiddelde werkelijk betaalde laadprijzen per kWh tussen 2020 en 2025 — opgesplitst tussen AC-laden (normaal laden) en DC-laden (snel laden).

Sterke stijging sinds 2021
In 2020 lag het gemiddelde tarief voor AC-laden nog rond de € 0,28/kWh, terwijl dat voor DC-laden € 0,58/kWh bedroeg. De daaropvolgende jaren zagen we een opvallende stijging, met een piek in 2023. AC-laden verdubbelde in 2023 naar € 0,52/kWh en het DC laden steeg gemiddeld naar € 0,67/kWh.
Als we de prijzen vergelijken met de gemiddelde residentiële tarieven die door de CREG worden gepubliceerd hadden we een gemiddelde prijs in 2020 van € 0,25/kWh en deze steeg in 2023 naar een gemiddelde van € 0,34/kWh

We kunnen dus vaststellen dat er enerzijds door de stijgende elektriciteitsprijzen door de Ukraine oorlog in 2022 een stijging te rechtvaardigen was op publieke laadpalen. Er is na de prijspieken een daling ingezet vanaf 2023, maar deze is niet doorgezet in de gemiddelde publieke laadpalen, noch voor AC als DC laden. Dit is een merkwaardig fenomeen dat mogelijks te verklaren is dat er nog te weinig prijsgevoeligheid is bij bestuurders met een bedrijfswagen waarbij de werkgever alle laadsessies terugbetaalt ongeacht de kost. Efficiente fleetmanagers zullen de duurste laadtarieven verder afraden met slimme laadpas tools waarbij de bestuurders wel worden gesensibiliseerd.
Verschil tussen AC en DC laden
Het verschil tussen AC- en DC-laden blijft significant — gemiddeld zo’n € 0,17/kWh. Dit prijsverschil weerspiegelt vooral de hogere investerings- en operationele kosten voor snellaad infrastructuur. Een snellader kost als snel 50.000 EUR meer dan een AC laadpaal. Deze meerkost terugverdienen gebeurt enerzijds door meerverkoop aan elektriciteit gezien er sneller wordt geladen, betere energiecontracten kunnen worden afgesloten door het grotere volume op middenspanning, maar dit blijkt onvoldoende, waardoor er een meerprijs blijft in de praktijk.
37% goedkoper thuis laden aan CREG tarief
Volgens cijfers van de CREG schommelden de gemiddelde elektriciteitsprijzen voor gezinnen de afgelopen jaren rond de € 0,27 à € 0,32/kWh, afhankelijk van het gewest. Dit betekent dat de kost van thuisladen aanzienlijk lager ligt dan laden aan publieke laadpalen.
Terugbetaling van thuislaadkosten: forfaitair bedrag sinds 2025
Sinds 1 januari 2025 mogen werkgevers hun werknemers een forfaitair bedrag per kWh terugbetalen voor het thuis opladen van een bedrijfswagen. Dit forfait vervangt de noodzaak om telkens de exacte elektriciteitsprijs aan te tonen, wat de administratieve last vermindert.
Voor het tweede kwartaal van 2025 gelden volgende maximumtarieven (per gewest, op basis van de woonplaats van de werknemer):
- Vlaams Gewest: € 0,3194/kWh
- Brussels Gewest: € 0,3585/kWh
- Waals Gewest: € 0,3617/kWh
Deze terugbetaling mag niet hoger zijn dan het vastgelegde maximum, en geldt enkel voor het opladen van een ter beschikking gestelde elektrische bedrijfswagen. De regeling is voorlopig geldig tot 31 december 2025, waarna een evaluatie volgt.
Lees hier meer.
Thuis laden in Vlaanderen is dus 37% goedkoper dan publiek laden aan de gemiddelde prijs. In Wallonië is het 28% goedkoper. Laden op kantoor is door de BTW recuperatie en professionele leveringscontracten doorgans nog goedkoper.
Hoe laad je je vloot nog slimmer?
Slim beheer van je vloot is dus aangeraden om de kosten te optimaliseren. Laadkosten op kantoor, thuis en publiek kan je nog verder optimaliseren.
Bij publiek laden is er geen incentive vandaag bij bestuurders om de duurdere laadpalen links te laten. Dat zien we ook aan de prijszetting van publieke laders, die blijven historisch hoog terwijl de marktprijzen terug zijn gezakt. Beheertools voor Fleet managers zijn volgens STROOHM nodig om bestuurders kostenbewust te laten omgaan met de keuze van publieke laders.
Ook thuis laden kan aanzienlijk goedkoper dan het gemiddelde CREG tarief. Wie dynamische uurtarieven heeft in z’n energiecontract kan tijdens de goedkope daluren laden en zo vlot 30% extra besparen. Daarvoor is slimme aansturing nodig van je laadpaal via een app die de groothandeslprijzen van Belpex uitleest en hierop stuurt.
Ook kantoorladen kan goedkoper, de meeste laadpleinen zijn immers klaar met laden tegen 13u terwijl dan de zonnepanelen volop goedkope stroom in het net pompen. Een tweede laadsessie zou kunnen opgestart worden als collega’s hun auto zouden verzetten wat het gebruik van het laadplein zou verdubbelen. Ook hier ontbreekt het vandaag in de markt om dit slim te beheren. STROOHM gelooft dat hier een enorme besparing mogelijk is om een uitbreiding uit te stellen dankzij slim gebruik van het bestaande laadplein.