De modernste elektrische auto’s kunnen toch al aardig wat kilometers rijden (300 a 400km) voordat ze opgeladen moeten worden. Toch hoor je geregeld de commentaar dat er onvoldoende laadpalen zijn, maar is dat ook zo? Ook over de laadsnelheid en het gebruik van de laadpassen en de tarieven zijn er heel wat vragen. Hoe snel kan je laden? Welke laadpas werkt waar? En wat kost het? we gaan er graag even dieper op in.

Hoeveel Laadpalen Zijn Er In België?

Dit is een moeilijkere vraag dan dat je zou denken. Laadpalen die thuis of op bedrijfsparkings worden geplaatst, staan meestal niet publiek geregistreerd. Laadpaal producenten weten wat ze verkopen. Laadpaal beheerders weten welke palen publiek geregistreerd staan. Maar er is geen algemene opvolging. De meest volledige database is Chargemap, hier kan iedereen een laadpunt registreren, maar is ook verre van volledig voor de privatieve palen.
Er zijn volgens Chargemap 2.600 laadpalen die in totaal 6.783 stekkers hebben om op te laden. Maar een korte analyse in de sector vertelt ons dat slechts 1 op 5 laadpalen publiek geïnstalleerd zijn. Veel bedrijven voorzien vandaag laadpalen voor hun steeds groter wordende vloot plug-in hybrides en elektrische wagens. Duizenden laadpalen staan op afgesloten parkings bij bedrijven en commerciële centra. Ook duizenden palen staan bij mensen thuis om hun elektrische wagen comfortabel te laden op de oprit of in de garage. Er zijn in Belgie dus minstens 10.000 laadpalen en zeker 20.000 stekkers. Dit is reeds een aardig cijfer en zal nog sterk groeien met het aandeel elektrische wagens dat wordt verwacht.

Hoe Kan Je Betalen En Wat Kost Het?

De tijd van de betaalkaarten is bij elektrisch rijden verleden tijd. Elke publieke laadpaal beschikt over een badge-lezer. Met een eenvoudige RfiD kaart- of sleutelhanger kan je een laadpaal activeren of je laadsessie stoppen. Slechts enkele laadpalen beschikken vandaag over een scherm waarop je het tarief van de elektriciteit kunt consulteren. Het is dus aangeraden om een app te gebruiken waar je vooraf kan controleren wat je zal worden aangerekend. Een regulatoir kader ontbreekt vandaag zoals bij het tanken van brandstoffen om de prijzen visueel zichtbaar te maken voor de consument. De meest gebruikte app’s zijn HeyEVBOX, Chargemap, Plugsurfing, Smoov, etc..
Elektriciteit heeft geen vaste maximum prijs zoals met brandstof aan de pomp. De duurste elektriciteit is residentieel in Vlaanderen (0,3€/kwh), in Brussel betaal je minder door het lagere aandeel groenestroomcertificaten  (0,2€/kwh). in Wallonie laadt je gemiddeld thuis aan 0,25€/kwh. Maar wie een dag/nacht teller heeft laadt zelfs in vlaanderen aan 0,19€/kwh. Dat is minder dan 4€/100km ofwel minder dan de helft van wat je aan de pomp betaalt vandaag.
Ook publiek laden hoeft niet duur te zijn. Het gemiddelde tarief bedraagt 0,31€/kwh aan de laadpalen van Fluvius. Uitzonderingen zijn snellaadpalen omdat je bovenop de elektriciteitsprijs ook een dure installatie hebt die toelaat om tot 5 a 15 keer sneller te laden. Hier betaal je een 0,6 a 0,7€/kwh wat gelijk is qua kost/100km als  aan de pomp. Maar deze gebruik je maar sporadisch voor lange afstanden gezien de meeste rijders thuis of op kantoor kunnen laden.

Kan Ik Met Mijn Laadpas Overal Betalen?

Er zijn verschillende platformen binnen Europa waar uitbaters van laadpalen zich toe kunnen aansluiten om betaling van derden te accepteren. Als jouw laadpasje ook met dat platform communiceert kan je dus betalen en laden. De grootste Europese platformen zijn Hubject (DE) en Gireve (FR), eViolin (NL). Wil je een laadpasje dat overal kan laden, neem dan een Plugsurfing, Ev-Box, ICU, NewMotion of een van de andere aangesloten laadpasjes.

Belangrijk om weten is dat niet elke laadpaal is ingesteld om betaling van derden toe te laten. Een groot deel van de laadpalen die zich op privé terrein bevinden, zijn afgeschermd zodat enkel de betrokken werknemers kunnen laden. Gebruik maken van de juiste app die enkel de laadpunten visualiseert waar je kan laden is dus aangeraden.

 

Hoe Snel Kan Je Laden Aan Een Publieke Laadpaal?

Hiervoor maken we het onderscheid tussen gewone publieke laadpalen  en snelladers. Publieke laders heb je in verschillende vermogens. 1 fasig of 3 fasig, 16 of 32Ampere. Heb je een elektrische auto die 1 fasig kan laden (i-Pace, Kona, Ioniq, Leaf, e-Niro, …) , zoek dan een 7,4 of 22kw lader om aan maximale snelheid te laden. Heb je een elektrische auto die 3fasig kan laden? Zoek dan een 11 of 22kw lader. Je kan filteren op vermogen in de bovenstaande app’s. Alle palen leveren altijd hun maximaal vermogen. Weet dat 22kW laders  al eens hun vermogen delen indien de 2 stekkers in gebruik zijn in 2x 11kw. Maar 11kw is reeds comfortabel aan 50km/uur.
Het laadtempo aan een snellader is grotendeels afhankelijk van je batterij. Je batterij laadt immers aan vol vermogen indien de temperatuur niet te koud of te warm is en ze voldoende leeg is. Ook de grootte en de chemische samenstelling van de batterij is bepalend. Hoe groter de batterij, hoe sneller die kan laden. Tussen de 10 en 60% vulling zal je batterij aan maximale snelheid kunnen laden. Tijdens het snelladen moet de batterij koelen om dit tempo aan te houden. Sommige wagens hebben dit, andere niet. Belangrijk om jezelf goed te informeren.
Bij Stroohm helpen we je met kennis van zaken verder om de juiste laadoplossingen thuis, op kantoor of voor je klanten te voorzien. Kijk in onze Webshop welke laadpalen we aanbieden of vraag een vrijblijvende offerte.

 

Naam(Required)
Enter the employer's VAT number in the format: "BE 0123.456.789"
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
This field is hidden when viewing the form

Next Steps: Sync an Email Add-On

To get the most out of your form, we suggest that you sync this form with an email add-on. To learn more about your email add-on options, visit the following page (https://www.gravityforms.com/the-8-best-email-plugins-for-wordpress-in-2020/). Important: Delete this tip before you publish the form.
Name(Required)
Privacy(Required)
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
scroll to top